Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-11-22, 11:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nu snöar det !

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Skulle hellre vilja vara i Stockholm idag.
Monica
..och jag skulle SÅ GÄRNA byta med DIG!!!
Tänk att vi aldrig är nöjda

Ha en fin helg..

Lissi
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-11-22, 14:10
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nu snöar det !

Stormen håller i sig här, knappt att moppen tog sig över krönet vid Agios Savvas . Men varmt...19 grader på västsidan. Mest undrar jag hur det går för familjerna Kirtor och PlatyYialo som är på resa, kanske båtar och flyg har startförbud...
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-11-22, 21:10
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Nu snöar det !

Citat:
Ursprungligen postat av Antouan Visa inlägg
...har jag dock respekt för skåningarnas syn på snö och halka...
Jag är också född uppåt landet och har lärt mig köra bil när det är halt... Men när en Skåning ser två snöflingor i kors så hamnar h*n i diket...

Så är det ju! Nu blir jag väl utvisad trots att jag bott här nere till största delen sedan -74...

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Skulle hellre vilja vara i Stockholm idag.
Suck... Betydelsen av snö är väsentligt överdriven... Den är kall, blöt och hal och ställer bara till med massa problem! Men om du har en oemotståndlig längtan efter snö så kan du ju åka upp till skidområdet norr om Athen, på vägen mot Delfi, för att råda bot på det. Ett par dagar där får dig nog på andra tankar... Så sparar du dessutom kostnaden för en flygbiljett till Sverige!

Global Warming my ass! -3 och snö i November i södra Skåne! Al Gore kan lämna tillbaka Nobelpriset. Han sade att det skulle vara Medelhavsklimat här i Skåne! Han har uppenbarligen misstagit sig duktigt. Det räcker att titta ut genom fönstret för att se att det inte är det! Inte ens Katterna vill gå ut i den inglasade balkongen för att de tycker att det är för kallt...

GREKLAND NUUUUUUUUUU.........
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-11-23, 11:38
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Nu snöar det !

Så ljust när vi har snö, men väderleksrapporten har lovat MYCKET snö och häftig storm på kvällen. Ingen storm = ingen el snart, inte så kul!! Men kanske lska vi ha en lugn stämning med levande ljus
http://farm4.static.flickr.com/3206/...60800a.jpg?v=0

Ha det bra!
Eija & Halinalle
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-11-23, 17:24
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Nu snöar det !

Sitat Peter:
Så är det ju! Nu blir jag väl utvisad trots att jag bott här nere till största delen sedan -74...


Ja Du Peter. Det är fördomar ser jag. Du är välkommen hit till Österlen när östan ligger på och snön fyker. Då är det bara "norrbaggar" som ger sig ut och som sedan kör fast. Vi bofasta stannar hemma. Sedan utvisar vi inga utan möjligvis kan de bli utestängda på en kortare tid.
Tyvärr är det så att många här i Skåne tyvärr anser att vinterdäck kan man klara sig utan. Kör själv dubbat eftersom när det är "vinter" här är det som att köra på en nyspolade hockeyrink. Tyvärr har vi inte norrländska vintervägar här nere och vad man kan höre och se i massmedia har man samma problem norrut som här nere.
Då det gäller "snö" kan det utnyttjas på flera sätt. Ett exempel har jag lagt upp på min hemsida onslundafoto.se. Gå in på "Litet av varje. Foto och Text". Där finns helgens väder dokumenterat.
Oavsett var Du har lärt Dig köra bil. När det är vinter KÖR FÖRSIKTIGT!! Bättre att komma fram 1 timme försent än kanske 20 år förtidigt till en annan plats!
Med Vinter- och FotoHälsningar
Chras
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-11-23, 19:45
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Nu snöar det !

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Sitat Peter:
Så är det ju! Nu blir jag väl utvisad trots att jag bott här nere till största delen sedan -74...
Citat:
Ja Du Peter. Det är fördomar ser jag. Du är välkommen hit till Österlen när östan ligger på och snön fyker.
Fördomar! JAG? Det var det dummaste... Och jag bor ju faktiskt kvar här nere. Den man älskar agar man! (I och för sig ett av de dummaste uttryck jag känner till!) Men det är roligt att småretas med Skåningar... Och jag får så mycket skit tillbaka för min Östgötska bakgrund... Fast de flesta tycker jag har hittat hem...

Jag både ger och tar med ett stort flin! Jag vill ha fört till protokollet att jag gillar Skåne och Skåningar! (Och Norrlänningar. Fast det där i mitten kan vi sälja. Men det är väl ingen som vill betala för det...) Det kan vara svårt att komma en Skåning inpå livet. Men när man väl gjort det har man en vän för livet. Om man förtjänar det.

Österlen är en av de vackraste platserna i Sverige. Jag har faktiskt varit där en hel del. Skåne har många sidor...

Snö som "fyker"... Jotack... I perioder har jag kört 5 - 6.000 mil om året i jobbet. Jag har haft min beskärda del av snödrift.... Och suttit i timmar på motorvägarna runt Malmö för att någon dåre inte haft vinterdäck... En gång, -95 tror jag, satt jag från 16.00 till 24.00 ca 300 m från avfarten till Malmö på E6:an. Som väl var hade jag bra kläder, full tank och mobiltelefon... Den räkningen blev nog dyr....

Citat:
Sedan utvisar vi inga utan möjligvis kan de bli utestängda på en kortare tid.
Jag har faktiskt numera permanent uppehållstillstånd i Skåne, dvs jag är selv nock och kan säga Triangelen, ahhh deu och holl inte po... Och dessutom bor jag Söder om Landsvägen. Så det blir svårt att göra sig av med mig! Landsvägen är alltså vägen mellan Malmö och Ystad för de som inte är bevandrade eller kunniga om sådant som är viktigt i Skåne....

Skåne regerar!

Ska nu förbereda datorn för mailbombning...
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-11-23, 20:10
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Nu snöar det !

Östergötland!
Okey. då har Du litet vana av snöfyk. på tal om motorvägar. Tror det var i början av 80-talet. Vi fick en liten snöstorm. Då gick "KatastrofKarsten" ut i radio Malmöhus och sa att ca 5000 satt fast i snödrivorna mellan Malmö - Lund. Vad hände? Ytterliga 5000 körde ut i lågskor för att se på hur de andra satt fast! Så går det till när det kommer snö i Skåne.

Sitat från Peter:
"Fördomar! JAG? Det var det dummaste... Och jag bor ju faktiskt kvar här nere. Den man älskar agar man! (I och för sig ett av de dummaste uttryck jag känner till!) Men det är roligt att småretas med Skåningar... Och jag får så mycket skit tillbaka för min Östgötska bakgrund... Fast de flesta tycker jag har hittat hem..."

Ska passa på att småretas tillbaka med Östskötarna under julhelgen. Kör upp till Linköpingstrakten troligen lille julafton och får sedan se hur länge vi stannar.

På tal om att retas. Det vet Du väl att stadshotellet i Hässleholm är sista matstället som passeras på väg norrut genom Sverige eller......

Lev väl och rattmuff på.
Häls/Chras
PS. Haur du dina mögeda hossor i en plaustposse eller i en paverpusse? DS

PS PS Med landsvägen menas inte den nuvarande utan den gamla, så det gäller att bo rätt i Svedala. DS DS

Senast redigerad av Chras den 2008-11-23 klockan 20:13.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-11-23, 21:40
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Nu snöar det !

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Tror det var i början av 80-talet. Vi fick en liten snöstorm. Då gick "KatastrofKarsten" ut i radio Malmöhus och sa att ca 5000 satt fast i snödrivorna mellan Malmö - Lund. Vad hände? Ytterliga 5000 körde ut i lågskor för att se på hur de andra satt fast! Så går det till när det kommer snö i Skåne.
Det var väl årsskiftet 79- 80 har jag för mig. Katastrof-Karre..... Jag hörde honom säga på radion: Ni som nu gett er ut på väg... (kommer inte ihåg vilken) kommer snart att möta 3 plogbilar i bredd. Vad ska ni göra då!!!??? Jag skrattade så jag höll på att kissa på mig. Han var underbar....

Citat:
Ska passa på att småretas tillbaka med Östskötarna under julhelgen. Kör upp till Linköpingstrakten troligen lille julafton
Jamen då måste du passa på och köpa Gyrke! Jag menar riktig Östgötsk Saltgyrke! I Linköööööping finns nästan bara Kinda. I Norrkööööping, som jag kommer ifrån, finns mest Brinks. Värsta konkurrenter naturligtvis. Brinks fabrik ligger utanför Kimstad ca 15 min ut med bil från Linkööööping... Avfart Lövstad Slott har jag för mig. Kör tunneln under motorvägen och fortsätt ca 2 - 3 Km så ligger fabriken på högersidan. Där har jag varit många gånger och köpt hinkar med Gyrke...

Översättning: Gyrke = gurka. Och varför Västerås kallas Gurkstan förstår jag inte. De som säger så har inte smakat riktig vit saltgurka från Brinks eller Kinda.... Grön går, men vit är bättre.

Men jag ska vara snäll och höja ett varningens finger till de ännu oinvigda. Dessa gurkor är salta. Ettersalta! Första gången jag bjöd mina Skånska vänner spottade och fräste de... De var vana vid ättiksgurka. Men de lärde sig. Och numera är det inte ovanligt att de ber mig ta med lite gyrke om vi ska äta ihop....

Det skiljer minimalt i smak egentligen, men försök få tag på VITA. De smakar bäst!

Citat:
På tal om att retas. Det vet Du väl att stadshotellet i Hässleholm är sista matstället som passeras på väg norrut genom Sverige eller......
Jajamensan. Fast jag har en egen version! På 70-talet när jag fortfarande hade anledning att köra upp stannade jag alltid vid korvkiosken i Värnamo. Den var nämligen den första på vägen norrut som hade riktig grillad Sibyllakorv! Då fanns inte det i Malmö! Här fanns bara några tunna sladdriga skinnbitar som kallades för korv... Eller så fick man något som närmast kan liknas vid en slankare version av falukorv i storlek...

Men som väl är så har civilationen gjort sitt intåg även i Malmö numera...

Citat:
Haur du dina mögeda hossor i en plaustposse eller i en paverpusse? DS
Ahh deu. Holl inta po. Deu kan huppa i kanaulen....

Citat:
Med landsvägen menas inte den nuvarande utan den gamla, så det gäller att bo rätt i Svedala.
Du menar alltså den som heter Hyltarpsvägen? Som går från Svedala mot Hyltarp (Dit Yassou, har Lasse S flyttat ), Hyltebjär (där mina bästa vänner bor) och vidare mot Oxie (skitställe...)?

Jo. Jag bor söder om den också.... SÅ!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-11-23, 22:05
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Nu snöar det !

Det kunde gått riktigt illa när vi körde upp till stugan på fredagskvällen.
Mitt inne i mörkaste skogen en bit innan vi var framme händer det.
Kom körande efter backen och ser till vår fasa att en stor bensinlastbil står mitt på vägen.Bakom står 2 personbilar och den sista har slagit på varningsljusen.Vi fick tvärnita och svänga till vänster annars hade vi åkt in i alla bilar+bensinlastbilen.Inga lampor finns på den vägen och polisen hade bara spärrat av från ena hållet (urdåligt ). Det gick bra som tur var men det kändes så otäckt,hade min man ej handlat så fort så vete tusan hur det hade slutat.Vi vände bilen sen och körde ner från backen och ställde oss för att varna andra bilar, en backe skymmer otäckt. Sen fick vi sitta där ett bra tag tills polisen hade städat upp på vägen.Det var så halt så lastbilen kunde ej komma någonstans och ingen blev skadad.
Innan hade vi passerat rondellen i Sjöbo och en halvtimme efter hände där en olycka med en lastbil och en personbil.
Nu är man lycklig som klarade sig helt oskadd hem men skänker en tanke till dom som skadade sig i helgen.
Snö är bara vackert att titta på för den har en ej vit baksida.
Ta det lugnt mina vänner i trafiken !!

Birgitta 63.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-11-23, 22:09
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Nu snöar det !

Vill bara säga det att hur jag än försöker få mina kompisar (Jo, jag har faktiskt några människor som jag kan kalla kompisar) att inse att jag är skåning, så förnekar de detta. Jag har bott längsta delen av mitt liv i Ängelholm. Född som 08 alltid 08 säger de. Jag kontrar med att språket det föds man med och då är det ju tur att man inte är född här....
-5 grader just nu och vitt på marken i Ängelholm, Brrrr. Jag längtar till värmen
DialektYeasou
Peter, träffar du Lasse S så hälsa från mig!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-11-23, 23:25
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Nu snöar det !

Inte en endaste liten snöflinga i sikte, och som synes- helt vindstilla i Göteborg i morse.

Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-11-24, 08:32
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Nu snöar det !

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Suck... Betydelsen av snö är väsentligt överdriven... Den är kall, blöt och hal och ställer bara till med massa problem! Men om du har en oemotståndlig längtan efter snö så kan du ju åka upp till skidområdet norr om Athen, på vägen mot Delfi, för att råda bot på det. Ett par dagar där får dig nog på andra tankar... Så sparar du dessutom kostnaden för en flygbiljett till Sverige!

:
Du menar Arachova, jodå har varit där senast för 2 år sedan.
Första gången jag var där var när jag precis träffat min man, vi tog in på ett jättemysigt pensionat, och hela natten snöade det stora fina flingor.
Min man som blev helt betagen satt uppe nästan hela natten för begrunda det hela. Jag som fortfarande bodde i Sverige då, jag kunde inte fatta hur han kunde sitta i fönstret och glo på snö som faller.

Nu när man bor här blir det exklusivt när man får se snö, vill nog ha en dos varje år.

Och jag lovar dig Peter, om du bodde i Grekland så skulle du tröttna på sol och värme. Jag är en soldyrkare och älskar värme och sol, men i slutet av sommaren vill man ha svalare.

I år tänkte vi styra kosan till en by på Peloponessos i December, och jag hoppas att snön har kommit dit då.

Monica, från ett regnigt Menidi
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-11-24, 08:35
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Nu snöar det !

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..och jag skulle SÅ GÄRNA byta med DIG!!!
Tänk att vi aldrig är nöjda

Ha en fin helg..

Lissi
Nej, man är aldrig nöjd.
Men de spås en kall vinter i Grekland så jag får nog min dos av snö oxå.

Monica
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-11-24, 11:21
frubrink frubrink är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 81
Standard Sv: Nu snöar det !

Snön vräker ner, min kollega bor utanför Rimbo och har blivit insnöad så hon kom inte till jobbet idag, det blåser som tusan men är väldigt vackert. Det är bäst innomhus idag. Tyvärr ska det bli 7 gr varmt till helgen så då blir det grått och tråkigt igen.
Fru Brink
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-11-24, 13:52
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: Nu snöar det !

Här har vi varit förskonade hittills. För en stund sen började det snöa och kallt är det så det räcker och blir över. Ingen ändring förrän på onsdag då det mildar igen och sen som vanligt 5-10 +grader grått o trist. Snön får ändå aldrig bli liggande så det kan lika väl låta bli att komma öht.
Ska det va så ska det va ordentligt!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT