|
|||
|
|||
Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?
Det verkar som att du misstolkade mig. Jag forsokte forklara for Katerina hur jag tror att grekerna mirakulost klarar sig som hon sjalv sa. Dvs att just pga att de har haft sitt eget hus har de kunnat klara sig pa sin laga lon. Det har varit en forutsattning for att grekerna ska kunnat klara sig sa att saga. I andra lander om du kor pa det approachet har inte manga foraldrar rad att kopa hus till sina barn men a andra sidan har barn i andra lander rad att bo med hyra aven om de ar lagavlonade. Nar jag bodde i Sverige rackte det for mig att jobba pa ICA tre dagar i veckan och jag hade anda rad med hyra (som jag delade tillsammans med pojkvannen) och alla andra utgifter.
|
|
|||
|
|||
Nu rycker jag ditt uttryck ur sitt sammanhang, men jag gör det för det beskriver Grekland just nu väldigt väl. Det är ett målande uttryck. Grekland är urholkat. Speciellt ekonomiskt.
Citat:
Men som utomstående betraktare är det ofrånkomligt att se att Grekerna i snitt HAR fått det betydligt bättre ekonomiskt sedan 10 -15 år. Det är mycket enkelt att se. Man bara tittar på deras bilar. För 15 år sedan körde alla omkring i det vi skulle kalla vrak. De gamla grå Taxibilarna gick på knä... Men enligt Eurostat så är Sveriges bilflotta idag betydligt äldre än Greklands...! Sverige ligger märkligt nog riktigt dåligt till i den ligan... Gamla Saab och Volvobilar håller kanske FÖR länge...? Sedan ska man tänka på att den statistiken säger inget om kvaliteten på bilarna. Bara åldern... Eller är det så att det är så viktigt för Grekerna att visa en statussymbol att de avstår från andra saker bara för det..? Och hur kommer det sig att vissa kunde köpa en andrabil när det infördes körförbud i Athen vissa dagar beroende på vilken slutsiffra man hade på bilen... Det finns en viss obalans i vad Grekerna säger och vad man ser... Och man ska heller inte bortse från att "Gnälla på allt och alla" är en Grekisk nationalsport... Citat:
Sedan kan en borgerlig vigsel vara hur legal som helst, men är den det i släktens ögen? Knappast... Men saker och ting förändras sakta. Det tar kanske Grekland 10 - 15 - 20 år att nå vår nivå av sekulariserad inställning till saker. Som giftemål tex... Samtidigt tycker jag att man bör ställa sig fråga: Är jag/vi 100% säkra på att det vi tycker är det rätta? Vad ger oss den rätten? Och var har vi hittat facit som säger att det vi tycker är det rätta...? Grekerna kan titta på oss med förfäran och tycka att deras sätt är rätt! Eftersom det handlar om en vigsel, något som normalt sett inte gör ont eller någon illa, bör vi kanske fundera över vilken rätt vi har att ifrågasätta deras traditioner... Vi kanske borde ifrågasätta våra egna!? Jag tycker det finns mycket man ödmjukt ska fråga sig i många olika sammanhang när olika kulturer, traditioner eller religioner snuddar vid varandra.... Citat:
Hur länge sedan är det en Brud i Sverige blev förkastad för hennes Hemgift var för låg...? Jag tycker inte vi ska inte slå oss för mycket för bröstet. Det var inte så länge sedan föräldrarna här hemma fick betala för att tösen skulle bli gift... Hemgift! Hade det funnits idag hade jag varit rik!!! Snacka om nedvärderande och knasiga traditioner... Det är lätt för oss idag att kritiskt titta på andra länder och deras traditioner. Men vi bör, eller får, inte glömma vår egen historia. Den är inte så vacker alla gånger... |
|
|||
|
|||
tyskland & frankrike ska nu hjälpa grekerna,de första länderna som kommer ge bidrag/hjälp... Och fler länder följer väl efter kan man hoppas ?
|
|
||||
|
||||
Dom är väl så illa tvungna, för att inte Euron ska krascha fullständigt. Sen har vi ju Portugal o Spanien. Ska de göra samma insats där? Vad jag förstår, så handlar det om stödköp av statsobligationer och inte direkt hjälp (vilket tydligen strider mot EU:s regler).
I längden påverkar det även svensk ekonomi negativt, trots att kronan nu kortsiktigt stärkts mot Euron. Vi får hoppas på det bästa, men grekerna slipper inte undan ett rejält stålbad. /Netwolf |
|
|||
|
|||
Citat:
väntas ju en Ränte shock,och när den kommer blir nog solsemestern bli det första som ryker för dem flesta med lån av betydande storlek !! |
|
|