Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-09, 23:32
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007
Standard Sv: Förboka – eller inte förboka – det är frågan

Hej!
Vi har åkt charter varje år men till sommaren vill vi köpa flygstolar och hitta boende på plats. När jag läser inlägg och svar blir jag lite osäker, kanske bra att boka boende hemifrån. Hur gör ni med flygstolar? Tittar man på priserna som Apollo och Airtours har nu till Skiathos ligger de på ca 3500/pers i början av juni. Går de priserna ned senare eller ska man boka så här tidigt? Tar de ut mer för boendet om man bokar hemifrån än om man bokar på plats? Vi vill resa till Alonissos och Skopelos. Vi var på charterresa till Skopelos i somras och bodde då på Denise, helt underbart.
Tacksam för svar om vi ska vara på redan nu och boka flyg.
mvh ElisabethK
Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 09:04
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Jag tycker det är enkelt och smidigt att boka i förväg. Skönt (och kul, lite som att resa virituellt) att leta i lugn och ro och jämföra priser/standard/läge innan beslutet fattats. Ofta är man trött efter resan och det kan vara skönt att veta vart man ska, i synnerhet när man reser med barn. Men det beror ju såklart också på vart man ska och vilken tid på året.

När det gäller flygstolar har väl tendensen de senaste åren varit att fynd oftare görs tidigt än sent. Sista minuten har utkonkurrerats av boka tidigt. Charterbolagen har inte längre de billigaste flygstolarna utan det är bolag som Norweigean som oftast erbjuder de bästa priserna. Även reguljärflyg som malev, zchech airlines och sas kan erbjuda bra priser men då får man ju ta i beaktning att det kan bli byten via Aten beroende på var slutdestinationen är. För en smidig direktresa kan det kanske vara värt lite dyrare pris.
Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 09:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

När vi åker som "återvändare" så talar vi ju om för värdinnan /värden att vi kommer och vilka nätter vi vill ha rum. Skulle vi till nya ställen skulle vi nog välja på plats....

Men i princip tycker jag det är jätteskönt att slippa alla rumsraggare som ska överträffa varandra....eftersom vi hellre bor vid gränd lite strandnära med garanterad eftermiddagsskugga än alldeles vid havet med havsutsikt så har vi ju inga stora problem med att hitta rum

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 11:29
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Det beror ju väldigt på vilken resa man ska ut på.

Ofta är våra resor väldigt olika. När vi luffar runt (öluffar eller luffade runt på en större ö) så uppskattar vi FRIHETEN att kunna bestämma vad vi vill och hur länge vi vill stanna under resan. Att planera hela resan på förhand och förboka allt hemifrån om man öluffar, då tycker jag att lite av FRIHETEN försvinner.

När vi åker till ett bestämt ställe där vi vill stanna hela semestern (vi har kanske bara tid till en kortare resa) då har vi ofta ett önskemål om var vi ska bo och kan lika gärna beställa hemifrån.

Oftast beställer vi bara flygbiljetter och ordnar hotellet själva, men ibland har vi tagit en rimlig charterresa med hotell (kan ha tur med en ospec. och hamna på 4-stjärnigt) och då kan man ju luffa runt som man vill och använda hotellet som bas. Detta kan passa bra om man vill luffa lite runt och bo på olika platser på större öar som Lesvos, Kreta, Kefalonia osv. Till och med på lilla Tinos bodde vi på icke mindre än 4 olika boenden den första gången vi var där. Billuffa och se var man hamnar kan vara ganska kul det med.

Jag tycker det är ett bra sätt att börja luffa (att ha ett rimligt charterhotell som bas) men vi har även gjort det ibland på senare år om resan har passat oss för övrigt.

Ingen resa är den andra lik.
Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 12:42
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Intressant tråd!
Min första tanke var att det är klart man inte förbokar om man har gott om tid där nere och vill vara öppen för förändringar under resans gång.

Vid närmare eftertanke kommer jag på att om jag har vairt på ön tidigare då förbokar jag gärna, då vet jag redan var jag vill bo. Oftast är det ett boende jag inte har bott på tidigare men blivit sugen på. Kanske en annan ort på ön som jag bara har besökt under dagen osv.

T ex så var jag förra sommaren på Milos några dagar och bodde i Adamas, och det var bara bra, men blev då sugen att bo i Pollonia. Så nu har jag bokat hotell Nefeli Sunset de fyra första nätterna och sista natten som blir i Aten innan flyget hem. Resten får bli obokat för att det är härligt att inbilla sig en viss känsla av frihet!
Pyttan
Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 00:10
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Under de 15 år vi åkt runt i Grekland har vi förbokat två gånger.
Första gången är ganska många år sedan då vi skulle till Fourni, vi förbokade till och med rumsnummer på Toula Rooms då vi gjorde återbesök där. Båtarna var inställda så vi kom nästan ett dygn för sent men det gick bra ändå.
Andra gången vi förbokade var då vi första gången luffade med barn. Emma var 8 månader och vi skulle ankomma Naxos vid 22-tiden på kvällen. Jag skickade ett SMS till Vaggelis på Agios Prokopios att han får komma o hämta i hamnen om han har rum att erbjuda och det gjorde han.
En gång har jag ångrat att jag inte förbokat, det var då vi kom till Folegandros i Pingsthelgen och behövde tre rum och hela ön var fylld till bristningsgränsen, det löste sej till slut men då blev jag nästan lite smånervös, var ska drygt 70-åriga mamma sova i natt om vi inte får tag på rum.
De senaste två åren har vi luffat med två småbarn obokat och det har aldrig varit något problem, jag kommer förmodligen inte att förboka till nästa sommar heller.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 15:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
De senaste två åren har vi luffat med två småbarn obokat och det har aldrig varit något problem, jag kommer förmodligen inte att förboka till nästa sommar heller.
Jag vill bara påpeka att jag förbokar för att jag har blivit bekväm, inte för att jag är rädd att stå utan rum.
Svara med citat
Gammal 2010-11-22, 15:48
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag vill bara påpeka att jag förbokar för att jag har blivit bekväm, inte för att jag är rädd att stå utan rum.
Samma här. I synnerhet första nätterna eller om man åker tillbaka till samma ö/plats och vill ha en boende man känner och trivs med.
Självklart spelar också tiden då vi åker in. Juli/Aug kan det vara bra att vara garderad på populära öar. Numera, som pensionär, är 4veckor i
september vår restid och då förbokar vi bara några nätter vid ankomst
och några innan avresa. Pga av snabba ändringar av båttidtabeller har vi de senaste åren fått ändra resplaner i sista minuten och då är det skönt att inte ha rum bokade.
Svara med citat
Gammal 2010-11-27, 23:17
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag förstår att ni inte är rädda att stå utan rum men ibland känns det som att folk bokar för att de tror att det inte går att få tag på rum då man kommer fram.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 11:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Jag förstår att ni inte är rädda att stå utan rum men ibland känns det som att folk bokar för att de tror att det inte går att få tag på rum då man kommer fram.

Mvh Janérik
Som van Greklandsresenär få man ju en del frågor om Grekland. Det är också min uppfattning att folk bokar för att de är rädda att stå utan rum och känner sig osäkra. Sen spelar nog familjeekonomin in en del. Den som har riktigt gott om pengar behöver ju inte bry sig om den ekonomiska aspekten på förbokningar. Trots allt är det på många ställen lägre pris för den som väljer sitt rum på plats än för den som förbokar.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 12:28
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Som van Greklandsresenär få man ju en del frågor om Grekland. Det är också min uppfattning att folk bokar för att de är rädda att stå utan rum och känner sig osäkra. Sen spelar nog familjeekonomin in en del. Den som har riktigt gott om pengar behöver ju inte bry sig om den ekonomiska aspekten på förbokningar. Trots allt är det på många ställen lägre pris för den som väljer sitt rum på plats än för den som förbokar.

Eva
Redsel behøver overhodet ikke ha noe med forhåndbestilling å gjøre. Som nevnt forbooker jeg fordi jeg koser meg med all planleggingen før ferien, samt at jeg ikke gidder å bruke dyrebar ferietid på å lete etter rom. I tillegg vet jeg akkurat hvordan jeg vil bo, og det er ikke noe problem å finne ideelle bosteder via nettet.

Samtidig har jeg vært på øyer i august hvor det har vært umulig å oppdrive rom, eller i små landsbyer med bare ett hotell som er fullt pga bryllup e.l. Ikke noe problem for meg/oss, vi har forhåndsbestillt. Verre for dem som ikke har gjort det.
Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 00:35
jennylns avatar
jennyln jennyln är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Vid tidigare resor innan barnen var med i bilden reste vi charter, alltså med förbokat hotell.
Vid resa med småbarn - ca 1 år var det också förbokat hotell. Både charter och endast flygstol m. egen bokning av hotell.

Denna gång känns det som att vi kommer att förboka. Har flygstolar, drar till Kreta sista april. Vi kommer åka 2 vuxna, 2 barn. Troligen bokas de första nätterna, sen är jag sugen att dra vidare...

Har inte luffat runt från ö till ö, endast bott på förbokat hotell via charterbolag. Om vi då tagit bilen och kört runt lite har vi sovit över på annan ort/by utan att förboka. Det har alltid varit lyckat!

/ Jenny
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:46.