![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Man kan leva utan både Jansson och lutfisk i Grekland men har man kompisar i Sverige så går det att fixa. Är det något ni saknar och vill ha nerskickat så säg bara till!
GOD JUL! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag vill ha gravad och kallrökt lax, senapssill och inlagd sill. Några fina räkor, löjrom. Och om jag orkar, köttbullar, prinskorv och skinka.
Och på kvällen skall man äta risgröt lagat i ugnen, med lite smör på ytan så det blir knaprigt... det lagade alltid mor på julafton. Och så tänker jag lite på mor och våra jular när vi var små, hur skönt och tryggt livet var... |
|
||||
|
||||
![]()
Många av mina barndoms jular firades i mormors och morfars hus i Gunnarsdjupträsk med massor av god mat och skinka från egna grisar. Vacker och vit jul på landet slår det mesta.
Idag har jag inte så många måsten när det gäller julmaten men lite skinka, älgfärsköttbullar, löksill, mandelpotatis, gott tunnbröd och lagrad ost har jag svårt att vara utan. Kalixlöjrom, ungsbakade rödbetor med chévre eller monte enebro kan jag nog också tänka mig. Jämtländskt julöl till maten och en liten likör till kaffet på kvällen blir det nog också. Min mor och mormor bakade alltid många kakor något som jag inte alls hinner med eller prioriterar. Manderformar med lite skivad banan, en klick grädde och lite hjortronsylt känns dock som en familjetradition jag inte gärna är utan. Blir det tid över bakar jag gärna en sats av mammas goda toscakaka och en mannagrynsjulpudding med kanel. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
...och här är en som kommer och svär i kyrkan....Vi gillar inte julmat
![]() ![]() Vi äter sen massor av år en trerätters middag på julafton med en alldeles bestämd förrätt, samma varje år bestående av en slags löjromstoast med botten av boursinost och sedan cheddarost på , gratinerad i ugnen. Som huvudrätt någon god kötträtt och till efterrrätt den absolut obligatoriska hemlagade punchglassen. Denna tradition har även barnen tagit med sig till sina hem och TÄNK, deras respektive hade också släppt julbordet så det blev inga problem där ![]() Sill äter vi någon annan dag och blir vi bjudna på julbord så väljer vi en eller två saker... Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Yanna |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har jag i allafall lyckats gora knack for forsta gangen sen flytten. Det gick utmarkt med honung, och jordnotter istallet for mandel balanserar smaken. Till min forvaning hittade jag knackformar pa IN.KA, hutlost dyra forstass. Mer forvanad blev jag nar jag sag att de ar svensk-tillverkade... Hur som helst gick det rackarns snabbt att gora knack i ar, sa snabbt att jag knappt hann med att skopa den i formar...
Nu har jag kottbullar, prinskorv, rodbetssallad, mjuk pepparkaka och knack klart i kylen. Ett rejalt stycke lamm-fiol vantar pa ugnen och det hinner nog bli mer gott innan julafton. //Kikh |
![]() |
|
|