Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-06-25, 19:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Matresebrevet från Kreta

Ja, det är ju ungefär det jag kommer fram till också - att så länge blixten sitter där den sitter på kompaktkameror så blir det så där. Men så verkar Kari lyckas så mycket bättre med sina bilder så jag blev tvungen att fråga.

Ännu värre beställt är det för övrigt med blixten i min iphone4, den slår ihjäl precis allt när man tar bilder där det är mörkare. Men man kan väl inte begära så mycket av en mobilkamera.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-06-25, 23:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Matresebrevet från Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Kari jag kan bara säga BRA BRA BRA!!!!!! Mat är ju hur gott som helst, särskilt på grekiska eller hur? Kali Orexi!!

Kul att du också nämner citat: "Oneirodromio" finner du i idylliske omgivelser i gaten med minareten adressen er : Hatzimihali Daliani st.,
Den här gatan var ju tills för ett par år sedan ganska öde och trist och jag förundrade mig över detta, då den ligger så centralt.
Men så öppnades ett nytt ställe som tydligen funkade ok och därefter har flera följt efter. Kvällstid är gatan full av liv och rörelse pga av nya tavernor och ouzerior etc, som serverar mat i alla dess former.
Mycket ungdomar men ändå en ganska blandad publik, så det är både gemytligt och trevligt att stanna här för en måltid eller varför inte ouzo.
lars
Kriti stin krdia mou
Takk for hyggelig tilbakemelding, Lars
- og det du forteller om forandringene som er skjedd i Hatzimihali Daliani visste jeg ikke, vi hadde ikke besøkt Chania mer enn en gang tidligere da vi kom dit i vår. Denne gangen vandret vi ganske mye rundt i byen, og er virkelig blitt sjarmert
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-06-25, 23:59
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Matresebrevet från Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Hur tar du dina kvällsbilder? Jag lyckas nästan aldrig få bra sådana.

Jag lyckas alltså inte undvika att slå blixten rakt i maten. Fast utan den blir det ju för mörkt

Hur gör du?

(Just nu är bilderna jättestora, jag har förminskat dem)
Jeg har jo også et kompaktkamera, en Panasonic Lumix TZ 7, så
- noe spesielt gjør jeg ikke
Jeg har oftest kameraet innstilt på Intelligent Auto, noen ganger velger jeg Scene/mat, men synes oftest ikke det blir noen forskjell.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-06-26, 00:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Matresebrevet från Kreta

Jag har också en TZ, en äldre modell. Och jag får heller ingen stor skillnad när jag väljer Mat.

Dina bilder blir hur som helst väldigt bra! Det är svårt att fotografera mat så att den ser god ut.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-06-26, 09:00
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Matresebrevet från Kreta

Tack för vägbeskrivningarna, Kari!

Ang. Pantelis i Paleochora, så fick vi veta att de har öppet året runt och att de t.o.m. har öppen spis med mysig brasa om vintern. Kan vara bra att veta för de som överväger ett litet vinteruppehälle.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-06-26, 18:08
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Matresebrevet från Kreta

Takk for flotte og fristende matbilder! Nam-nam

Et tips til diskusjonen om kveldsbilder, av mat eller annet:
Skru av blitzfunksjonen (om mulig), eller still kameraet inn på landskapsbilde-funksjon (da utløses ikke blitzen).
Støtt kameraet opp på noe, skal du ta matbilder kan det være et glass, en tallerken e.l. Når kameraet står støtt, gjør det ikke noe om det bruker lang tid på å ta bildet, og fargene blir som regel bedre enn ved bruk av blitz, fordi kameraet bruker det naturlige lyset på tavernaen.
Men husk at matens farger uansett forandres litt avhengig av hva lys den er i.

Senast redigerad av Admirala den 2011-06-26 klockan 18:15. Anledning: skrivefeil
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-06-27, 14:39
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Matresebrevet från Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Takk for flotte og fristende matbilder! Nam-nam

Et tips til diskusjonen om kveldsbilder, av mat eller annet:
Skru av blitzfunksjonen (om mulig), eller still kameraet inn på landskapsbilde-funksjon (da utløses ikke blitzen).
Støtt kameraet opp på noe, skal du ta matbilder kan det være et glass, en tallerken e.l. Når kameraet står støtt, gjør det ikke noe om det bruker lang tid på å ta bildet, og fargene blir som regel bedre enn ved bruk av blitz, fordi kameraet bruker det naturlige lyset på tavernaen.
Men husk at matens farger uansett forandres litt avhengig av hva lys den er i.
Takk, Admirala, koselig at du og likte bildene

- og takk for tips, men jeg må være rask med å få tatt bildet
Arne er ganske tålmodig han ..., men han vil gjerne at maten fortsatt skal være varm når han "får lov" å begynne å spise

Jeg holder (oftest) kameraet i vannrett stilling/rett over maten, så nært at jeg kun får den tallerkenen jeg ønsker med på bildet
Svara med citat
  #28  
Gammal 2011-06-27, 14:40
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Matresebrevet från Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Tack för vägbeskrivningarna, Kari!

Ang. Pantelis i Paleochora, så fick vi veta att de har öppet året runt och att de t.o.m. har öppen spis med mysig brasa om vintern. Kan vara bra att veta för de som överväger ett litet vinteruppehälle.
.... interessant....
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-06-27, 17:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Matresebrevet från Kreta

Tack Admirala, mycket bra tips.

Jag brukar bara använda funktionen med lång slutartid när jag tar landskap i mörker, har inte tänkt på att jag kan göra det med mat också (den ligger ju i regel stilla på tallriken).

Ska definitivt pröva det nästa gång.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2011-06-28, 05:43
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Matresebrevet från Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Tack för vägbeskrivningarna, Kari!

Ang. Pantelis i Paleochora, så fick vi veta att de har öppet året runt och att de t.o.m. har öppen spis med mysig brasa om vintern. Kan vara bra att veta för de som överväger ett litet vinteruppehälle.
Jag var där en hel del gånger vid jul och nyår. Det är otroligt trevligt med de ställen som alla har brasan igång vintertid. Paleochora byter på något sätt "kläder" och blir en upplevelse på nytt sätt.
Kan bara å det varmaste rekommendera detta avstressade sätt att uppleva kvällen framför brasan med god mat.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2011-07-02, 12:11
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Matresebrevet från Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Jag var där en hel del gånger vid jul och nyår. Det är otroligt trevligt med de ställen som alla har brasan igång vintertid. Paleochora byter på något sätt "kläder" och blir en upplevelse på nytt sätt.
Kan bara å det varmaste rekommendera detta avstressade sätt att uppleva kvällen framför brasan med god mat.
Er peis og brasa det samme - så har vi opplevd det på Peloponnes tidlig på våren, det var spesielt å sitte inne med fyr på peisen i Hellas

I år tenker vi å tilbringe hele november i på Kreta, men velger sannsynligvis bort Paleochora til fordel for syd/østsiden - selv om vi liker oss godt i P
Vi "oppdaget" Pantelis Ouzeri i vår , og tanken på at det er åpent d e r ,
- deilige måltider foran peisen, får meg til å vurdere på nytt
Hvordan var været i Paleochora de gangene du var der rundt jul og nyttår, pollebosse?
Svara med citat
  #32  
Gammal 2011-07-02, 13:06
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Matresebrevet från Kreta

Peis eller pejs på norska/danska = öppen spis på svenska

Brasa på svenska är själva elden (ild/bål på danska)

Vi pratade med en grek om novembervädret förra året och han bekräftade vår uppfattning om att november 2010 var ovanligt fin på Kreta. I Paleochora njöt folk dagarna på stranden och i havet!

Kul om Pollebosse skriver lite om december, jul och nyår på Kretas södra kust.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT