Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-31, 01:32
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Grekiska smårätter på menyn

Tack för sidan "Grekiska smårätter på menyn"!

Det finns massor av anledningar till vår passion för Grekland. Många av dem återfinns på den här listan. Det finns undantag i form av en del huvudrätter som vi gillar och beställer in, men nästan alltid blir det meze - smårätter både till lunch och middag när vi är där nere.

Jag blir som en barnunge i en godisbutik när vi hamnar på en taverna med riklig meze-meny, och min kära hustru brukar få fullt sjå med att hejda mig. Och väldigt ofta slutar det ändå med att vårt bord ser ut som om det satt en hel skock greker runt det, trots att vi bara är två svenska turister. Bordet blir fyllt med smårätter. Oj så gott!

En bland många smårätter som jag gillar är:
Marinated anchovies - Marinerad ansjovis - Gavros marinatos (F)
Råa filéer av ansjovis som marinerats i citron/vinäger, olja, vitlök och persilja/oregano. Gott till ouzo. (Obs! De jag tänker på är inte de små blanka fileerna i vinäger som ganska ofta serveras, utan de jag menar är inte blanka utan liknar mera sardeller).

Den föll jag för i Petra på Lesbos där den ofta beställdes in tillsammans med en skvätt ouzo och andra smårätter. Men trots idogt spanande har jag inte lyckats hitta den på annat håll. Finns det någon som kan tipsa om var jag t ex kan äta det på mina favoritöar Egina och/eller Karpathos?

Än en gång tack för de här trevliga sidorna om grekisk mat. Fortsätt gärna med mera! Lokalt käk är ju en stor del av reseupplevelsen, och att läsa om det är ju också att återuppleva trevliga stunder.

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 07:24
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Grekiska smårätter på menyn

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
...En bland många smårätter som jag gillar är:
Marinated anchovies - Marinerad ansjovis - Gavros marinatos (F)
Råa filéer av ansjovis som marinerats i citron/vinäger, olja, vitlök och persilja/oregano. Gott till ouzo. (Obs! De jag tänker på är inte de små blanka fileerna i vinäger som ganska ofta serveras, utan de jag menar är inte blanka utan liknar mera sardeller)... Men trots idogt spanande har jag inte lyckats hitta den på annat håll... Masse
Menar du såna här Masse?

Gavros Marinatosär en av mina absoluta favorit-mezé, tätt följd av marinerad bläckfisk. Visst smakar det bäst på plats, men vill du göra egen till julbordet är det lika lätt som att lägga in sill.

Anjovis, rensad
Grovsalt
Vitlök i skivor
Olivolja
Vinäger
(Morot och röd paprika i stavar)

Varva allt i en glasskål, täck med plast eller lock och lämna allt att marinera 3 dagar i kylen. Ouzo är ett måste till

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 10:41
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Vilken lista! Inte har jag smakat allt detta trots många år i Grekland. Man blir lite hemmablind förstås.
Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 16:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
De jag tänker på är inte de små blanka fileerna i vinäger som ganska ofta serveras, utan de jag menar är inte blanka utan liknar mera sardeller

Menar du sådana här?

Citat:
Fortsätt gärna med mera!
Det kommer mera, jag lovar.
Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 23:19
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

For ikke å snakke om grillede sardiner!

Så bra at du presenterer gresk mat, Janne! Særlig mezedes, som er den beste måten å spise på i Hellas. Jeg er sjelden ute med grekere som ikke setter sammen måltidet vårt av mange små retter, i stedet for én forrett og én hovedrett per person som er vanlig i hjemme i nord. Hva som er mezedes og hva som er ”hovedrett” har ganske flytende grenser, men her en noen ganske typiske retter som ofte bestilles som mezedes, ved første øyekast (jeg kan ta feil ) står de ikke på listen din:

Bekri meze
Bouyiourdi
Domatokeftedes
Imam bayildi
Patatakroketes
Domatosalata
Marouli salata
Patates tiganites

En kommentar til. Du skriver at ”Menyerna finns i 999 fall av 1000 på engelska, och oftast även på grekiska”
Men menyen finnes ofte bare på gresk om man reiser utenfor allfarvei (eksempelvis: mange steder på fastlandet), eller det finnes ikke meny i det hele tatt. “Trøsten” er at maten ofte er enda bedre om menyen ikke finnes på engelsk (for ikke å si norsk/svensk) Selv et av de beste spisestedene i Nafplio har ikke meny, kokken lager mat av det hun har funnet samme dag på marked, slakter, fiskehandler osv, og maten er bestandig helt perfekt!
Svara med citat
Gammal 2012-04-01, 02:11
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Menar du såna här Masse?

Gavros Marinatosär en av mina absoluta favorit-mezé, tätt följd av marinerad bläckfisk. Visst smakar det bäst på plats, men vill du göra egen till julbordet är det lika lätt som att lägga in sill.

Anjovis, rensad
Grovsalt
Vitlök i skivor
Olivolja
Vinäger
(Morot och röd paprika i stavar)

Varva allt i en glasskål, täck med plast eller lock och lämna allt att marinera 3 dagar i kylen. Ouzo är ett måste till

//Kikh
Nej Kikh, det var inte riktig sådana som jag tänkte på. Men det du har på bilden är nytt för mig så det måste provas. Kanske redan till Påsk. Tack så mycket för receptet! Spännande!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Menar du sådana här?

Det kommer mera, jag lovar.
Jo just det Janne! Det liknar det jag menar. Påminner om sardeller, men med en aning vinägersmak (vinäger, som jag normalt inte gillar särskilt mycket, men med de här små godingarna var det ok). Vad ska jag fråga efter för att få sådana på tallriken igen?????? Varje gång jag försökt har jag fått mera i stil med detta (se fatet längst upp till vänster):

Och förvisso, som du skriver Kikh, till detta är ouzo ett måste.

Ahh så trevligt det är att snacka grekisk mat! Om några dagar så ska jag resa med Alexandra Pascalidou till Grekland. Har beställt hennes bok på bokrea på nätet, och när den kommer ..... ja då drar vi!!!! Efter vad jag förstått så handlar den om mera än bara recept. Ska bli kul.

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-04-01, 08:19
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:

:

Ahh så trevligt det är att snacka grekisk mat! Om några dagar så ska jag resa med Alexandra Pascalidou till Grekland. Har beställt hennes bok på bokrea på nätet, och när den kommer ..... ja då drar vi!!!! Efter vad jag förstått så handlar den om mera än bara recept. Ska bli kul.

Masse
Härligt att snacka grekisk mat, ja. Alexandra Pascalidous bok är underbar och inspirerande. Intressant att bara läsa och med fina bilder. Själv har jag nu i vinter ofta gjort Stifado (senast en stor gryta igår ).

Håller med om att meze är härligt!

Tack Kikh för receptet, det ska bli sånt nångång!

Tack Janne för listan, hittade en del som jag inte smakat ännu. Bl.a Chorta som jag tycker är spännande eftersom man bara tar det ute från naturen. Här i Norden skulle vi också kunna använda oss mera av det som växer runt oss. Kanske man blir inspirerad och gör en egen version.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2012-04-01, 08:44
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
..., kokken lager mat av det hun har funnet samme dag på marked, slakter, fiskehandler osv, ...
Sånn skal det være!
Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 08:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Jo just det Janne! Det liknar det jag menar. Påminner om sardeller, men med en aning vinägersmak (vinäger, som jag normalt inte gillar särskilt mycket, men med de här små godingarna var det ok). Vad ska jag fråga efter för att få sådana på tallriken igen??????
Ja, säg det. När jag åt det du ser på bilden beställde jag in Gavros marinatos (något jag nästan alltid gör om det finns på menyn) och då kom denna rätt in. Gott var det i alla fall! Lite roligt är det att jag åt denna Gavros marinatos på Karpathos, närmare bestämt i Lefkos.
Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 17:48
Kikhs avatar

Citat:
Ja, säg det. När jag åt det du ser på bilden beställde jag in Gavros marinatos (något jag nästan alltid gör om det finns på menyn) och då kom denna rätt in. Gott var det i alla fall! Lite roligt är det att jag åt denna Gavros marinatos på Karpathos, närmare bestämt i Lefkos.

Om kocken inte orkar rensa fisk... Jag tror nog man kan tillaga Gavros Marinatos av mer an anjovisfileer.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 22:10
Masses avatar

Citat:
Gavros Marinatosär en av mina absoluta favorit-mezé
//Kikh
Citat:
Inte konstigt att det är svårt att få till det när man försöker hitta/beställa det här. Kolla in bilderna ovan! Inte tycker jag att det ser ut att vara samma rätt, men likväl heter det tydligen likadant, Gavros marinatos. Svår språkförbistring. Men det är bara till att fortsätta att söka.

Kan kanske bli en liten kul standardgrej att köra med ett tag. Varje tavernabesök i Grekland för mig och hustrun brukar innehålla standardorder på tzatsiki, en karaff vin, ett glas ouzo och en stor butelj vatten, oavsett vad vi ska äta. I fortsättningen skulle man kunna komplettera det med ett fat med lite Gavros marinatos. Förr eller senare borde det ju då dansa in det som jag söker. Och det är med all sannolik det som finns på fatet på din bild Janne. Det får bli några flera turer till Lefkos nästa gång vi är på Karpathos.

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 00:16
Kikhs avatar

Citat:
Inte konstigt att det är svårt att få till det när man försöker hitta/beställa det här. Kolla in bilderna ovan! Inte tycker jag att det ser ut att vara samma rätt, men likväl heter det tydligen likadant, Gavros marinatos. Svår språkförbistring. Men det är bara till att fortsätta att söka. ... Det får bli några flera turer till Lefkos nästa gång vi är på Karpathos.

Masse

Eller sa fragar ni efter Anjovis Marinatos, som finns pa de flesta mezedopolio Jag fragade ett proffs och visade bilden och svaret ser ni ovan.
Sa Masse, marinera hel anjovis sa har du din favoritmeze pa paskbordet nasta pask (efersom hel anjovis tar langre tid)!

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 09:09
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Jeg minner også om en spesialitet fra Lesvos i samme kategori, sardheles pastes. Sardiner fiskes om natten, saltes om morgenen og ligger i salt til utpå ettermiddagen, og renses og serveres så, helst med ouzo. De fås også konservert på boks, men det er de ferske som virkelig smelter på tungen. På Lesvos, som jo blir regnet for den store ouzo-øya, blir disse sardinene regnet som det ultimate tilbehør til ouzoen.
Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 17:18
Masses avatar

Citat:
Ouzo är ett måste till

//Kikh
Tack för alla goda tips! Vad gör man inte för att motivera en skvätt ouzo till påskbordet. Vissa "måsten" är ju trevligare än andra.

Glad Påsk!

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 17:32
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag gillar Pascalidous bok väldigt mycket. Lagar ofta mat efter hennes recept. Nu skall jag ge mig på lammstek för första gången

Den är väldigt intressant och rolig och läsa också

Masse, när du är på Karpathos så passa på och fråga efter deras inlagda småfisk. Finns inte oftast på menyn,men kan finnas ändå

Mannen här hemma gillar det och han har ätit det på Pelagos och när vi har beställt Ouzo med tilltugg på Faros

Riitta
Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 23:38
Masses avatar

Tack för tipset Riitta! Det ska provas.

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-04-17, 18:40
Sassa Ö. Sassa Ö. är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Kikh,du som bor i Chania,har du något favoritställe som du kan
rekommendera där det finns goda smårätter?
undrar din trogna bloggläserska Sassa
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:23.