![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för sidan "Grekiska smårätter på menyn"!
Det finns massor av anledningar till vår passion för Grekland. Många av dem återfinns på den här listan. Det finns undantag i form av en del huvudrätter som vi gillar och beställer in, men nästan alltid blir det meze - smårätter både till lunch och middag när vi är där nere. Jag blir som en barnunge i en godisbutik när vi hamnar på en taverna med riklig meze-meny, och min kära hustru brukar få fullt sjå med att hejda mig. Och väldigt ofta slutar det ändå med att vårt bord ser ut som om det satt en hel skock greker runt det, trots att vi bara är två svenska turister. Bordet blir fyllt med smårätter. Oj så gott! En bland många smårätter som jag gillar är: Marinated anchovies - Marinerad ansjovis - Gavros marinatos (F) Råa filéer av ansjovis som marinerats i citron/vinäger, olja, vitlök och persilja/oregano. Gott till ouzo. (Obs! De jag tänker på är inte de små blanka fileerna i vinäger som ganska ofta serveras, utan de jag menar är inte blanka utan liknar mera sardeller). Den föll jag för i Petra på Lesbos där den ofta beställdes in tillsammans med en skvätt ouzo och andra smårätter. Men trots idogt spanande har jag inte lyckats hitta den på annat håll. Finns det någon som kan tipsa om var jag t ex kan äta det på mina favoritöar Egina och/eller Karpathos? Än en gång tack för de här trevliga sidorna om grekisk mat. Fortsätt gärna med mera! Lokalt käk är ju en stor del av reseupplevelsen, och att läsa om det är ju också att återuppleva trevliga stunder. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Gavros Marinatosär en av mina absoluta favorit-mezé, tätt följd av marinerad bläckfisk. Visst smakar det bäst på plats, men vill du göra egen till julbordet är det lika lätt som att lägga in sill. Anjovis, rensad Grovsalt Vitlök i skivor Olivolja Vinäger (Morot och röd paprika i stavar) Varva allt i en glasskål, täck med plast eller lock och lämna allt att marinera 3 dagar i kylen. Ouzo är ett måste till ![]() //Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Vilken lista! Inte har jag smakat allt detta trots många år i Grekland. Man blir lite hemmablind förstås.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Menar du sådana här? Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
For ikke å snakke om grillede sardiner!
Så bra at du presenterer gresk mat, Janne! Særlig mezedes, som er den beste måten å spise på i Hellas. Jeg er sjelden ute med grekere som ikke setter sammen måltidet vårt av mange små retter, i stedet for én forrett og én hovedrett per person som er vanlig i hjemme i nord. Hva som er mezedes og hva som er ”hovedrett” har ganske flytende grenser, men her en noen ganske typiske retter som ofte bestilles som mezedes, ved første øyekast (jeg kan ta feil ![]() Bekri meze Bouyiourdi Domatokeftedes Imam bayildi Patatakroketes Domatosalata Marouli salata Patates tiganites En kommentar til. Du skriver at ”Menyerna finns i 999 fall av 1000 på engelska, och oftast även på grekiska” Men menyen finnes ofte bare på gresk om man reiser utenfor allfarvei (eksempelvis: mange steder på fastlandet), eller det finnes ikke meny i det hele tatt. “Trøsten” er at maten ofte er enda bedre om menyen ikke finnes på engelsk (for ikke å si norsk/svensk) ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Jo just det Janne! Det liknar det jag menar. Påminner om sardeller, men med en aning vinägersmak (vinäger, som jag normalt inte gillar särskilt mycket, men med de här små godingarna var det ok). Vad ska jag fråga efter för att få sådana på tallriken igen?????? Varje gång jag försökt har jag fått mera i stil med detta (se fatet längst upp till vänster): Och förvisso, som du skriver Kikh, till detta är ouzo ett måste. ![]() Ahh så trevligt det är att snacka grekisk mat! Om några dagar så ska jag resa med Alexandra Pascalidou till Grekland. Har beställt hennes bok på bokrea på nätet, och när den kommer ..... ja då drar vi!!!! Efter vad jag förstått så handlar den om mera än bara recept. Ska bli kul. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Håller med om att meze är härligt! Tack Kikh för receptet, det ska bli sånt nångång! Tack Janne för listan, hittade en del som jag inte smakat ännu. Bl.a Chorta som jag tycker är spännande eftersom man bara tar det ute från naturen. Här i Norden skulle vi också kunna använda oss mera av det som växer runt oss. Kanske man blir inspirerad och gör en egen version. ![]() / Anne |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Om kocken inte orkar rensa fisk... ![]() //Kikh |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Kan kanske bli en liten kul standardgrej att köra med ett tag. Varje tavernabesök i Grekland för mig och hustrun brukar innehålla standardorder på tzatsiki, en karaff vin, ett glas ouzo och en stor butelj vatten, oavsett vad vi ska äta. I fortsättningen skulle man kunna komplettera det med ett fat med lite Gavros marinatos. Förr eller senare borde det ju då dansa in det som jag söker. Och det är med all sannolik det som finns på fatet på din bild Janne. Det får bli några flera turer till Lefkos nästa gång vi är på Karpathos. ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eller sa fragar ni efter Anjovis Marinatos, som finns pa de flesta mezedopolio ![]() Sa Masse, marinera hel anjovis sa har du din favoritmeze pa paskbordet nasta pask (efersom hel anjovis tar langre tid)! //Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Jeg minner også om en spesialitet fra Lesvos i samme kategori, sardheles pastes. Sardiner fiskes om natten, saltes om morgenen og ligger i salt til utpå ettermiddagen, og renses og serveres så, helst med ouzo. De fås også konservert på boks, men det er de ferske som virkelig smelter på tungen. På Lesvos, som jo blir regnet for den store ouzo-øya, blir disse sardinene regnet som det ultimate tilbehør til ouzoen.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack för alla goda tips! Vad gör man inte för att motivera en skvätt ouzo till påskbordet. Vissa "måsten" är ju trevligare än andra.
Glad Påsk! ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag gillar Pascalidous bok väldigt mycket. Lagar ofta mat efter hennes recept. Nu skall jag ge mig på lammstek för första gången
![]() Den är väldigt intressant och rolig och läsa också ![]() Masse, när du är på Karpathos så passa på och fråga efter deras inlagda småfisk. Finns inte oftast på menyn,men kan finnas ändå ![]() Mannen här hemma gillar det och han har ätit det på Pelagos och när vi har beställt Ouzo med tilltugg på Faros ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för tipset Riitta! Det ska provas.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()