|
|||
|
|||
Sv: Vad har ni anammat fr Grekland
Citat:
Vi betalar 3 Euro litern på Kreta direkt vid " olivolje fabriken " |
|
||||
|
||||
Att jämföra priser på olivolja är en knepig sak. För korrekt jämförelse krävs att man kan få till järnkoll på kvalitén och det är inte det lättaste. Trodde själv i min okunnighet att det räckte med att på etiketten konstatera att det står Extra Virgin el dyl. Men av en stor producent i Spanien har jag fått lära mig att det saknas regler för vad som får kallas Virgin. Det har fått till följd att en icke oväsentlig del av den olja som enligt etikett kallas Vigin endast innehåller några procent av sådan medan resten är enklare olivolja. Således inte alls samma reglering som t ex inom vinproduktionen.
Därmed blir ju prisjämförelsen också väldigt vacklande. Masse |
|
||||
|
||||
Jag var på en liten olivoljeprovning för ett tag sedan och med mig hem köpte jag en liten falska helt underbar italiensk olivolja. Det skiljde ganska mycket i smak, färg och doft mellan de oljor vi provade så det här är en hel vetenskap.
Eva |
|
||||
|
||||
Mycket har man ju anammat medvetet. Men de där omedvetna,,,,
- Blåvitt! Jag köper ofta blombuketter som är blåvita, även planten på våren blir i den färgnyansen. Våra många tavlor har oftast blåvita färger i sig. Och dukarna hemma har kommit att bli i samma färgskala. - Tillbehör till maten. Olivolja används flitigt numera. Oftast har vi fått dessa flaskor av greker i gåva. Grekisk fetaost, inköpt på Athens flygplats har vi alltid flera burkar av i kylskåpet. Oliver finns också alltid där. Citroner finns numera alltid hemma. En fantastisk aromtillsats, som dekoration, att göra saft av. Syltade citronskal efter recept från Souga är bara mmmm. - Naturligtvis går jag in på Kalimera varje dag. Dessutom ett antal web-kameror, som finns på öarna samt fastlandet. Man måste ju se hur vädret är, vind, temperatur och mycket mera. Man kan verkligen filosofera när man tittar på kamerorna. Jag har en man som blåstirrar på datorn mellan 09.15 - 09.45 varje dag året runt. Han vill se B.S.F komma till Paros hamn. Kommer den i tid, han tittar på hur många som går av och också på. Och en gång i veckan är det fiskehandeln som man också kan se. - Toapapperet kastar vi numera i en hink när vi är i stugan. Eftersom vi har en elektrisk, torr mugg är det behändigt. Förr fick vi byta mugg två gånger per år. Nu behöver vi knappt byta en gång under sommaren. Och det är ett skitjobb! När vi är hemma letar vi alltid efter hinken,,, Det finns säkert mycket mera, men det omedvetna tänker man inte alltid på. Birgitta. |
|
||||
|
||||
MUSIKEN!
Det är musiken som har påverkat oss allra mest här hemma. Känner ofta igen sång/artist så snart jag hör första tonen. Som igår t ex när vi tillbringade en helkväll framför TV'n när vi lyssnade (och såg) på Giorgos Dalaras när han tillsammans med Zaharias Karounis, Babis Stokas, Sofia Papazoglou och Aspasia Stratigou underhöll med underbar rembetika - och där njutningen blir som störst när Dalaras vrider stämbandet i Smirnaíiko Minóre - åh alltså, att vi kan tillbringa en lördagskväll med en sådan njutning, det hade vi aldrig gjort om inte vi var så påverkade av den grekiska musiken! Att jag sedan känner igen mycket från andra, som att välja de blå (eller blå/vita) färgerna, tycka om grekisk mat (även om vi helst äter grekisk mat i Grekland eller hemma hos oss själva, - vi går helst inte på grekisk taverna i andra länder, blir ofta besviken idag), vi väljer senare lunch- och middagstider numera, ja, det gör vi också. men det är MUSIKEN som har haft den allra största påverkan på vår vardag här hemma! |
|
||||
|
||||
Egentligen inte ett smack... Har försökt lyssna på lite grekisk musik men icke desamma att lyss på det här hemma. Grekisk musik ska upplevas i Grekland. Letar dock alltid efter Grekiska viner på systembolaget!
|
|
||||
|
||||
Och grekiskt vin dricker vi också gärna här hemma!
Helst en iskall retsina Kourtaki. |
|
||||
|
||||
Citat:
En stilla undran angående makens hemliga last att kolla B.S.F. varje morgon .............. men Express Skopelitis då? Har han ingen webcam att kolla in den på. För honom kunde ju en blick på "detta rysansvärda flytetyg" innebära en njutning under resten av dagen av insikten att han är på torra land. Skämt åsido, ditt inlägg väckte en idé hos mig som resulterar i en ny tråd.... WEBCAMS I GREKLAND. Masse |
|
|