Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-05, 12:10
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005
Standard Sv: Sköna dagar i Nea Chora

Du är välkommen .Julafton firas med trad ouzo meze i saluhallen.
Svara med citat
Gammal 2012-12-05, 13:11
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Tack, härlig läsning och trevligt att se.
Nea Chora är en skön upplevelse, själen fick ro här och magen fick så mycket gott och som väl blir det snart åter besök där.

Kreta är bara så mycket mer och det alltid!

Paul
Svara med citat
Gammal 2012-12-05, 13:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Du är välkommen .Julafton firas med trad ouzo meze i saluhallen.
Tack Jan, det låter underbart! Det får bli en annan jul, i år kan jag inte komma.
Svara med citat
Gammal 2012-12-05, 14:12
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Skulle gärna vilja uppleva det. Jag älskar Chania, men har inte varit där senare än november, så att se staden på vintern vore verkligen något.
Den är lugn och stilla, turistkvarteren är nästan helt öde och det mesta är stängt t o m lädergatan ligger tämligen öde. Däremot i de vanliga affärskvarteren lever livet som vanligt.Det närmar sig jul och julskyltningen är klar på de flesta ställen, granen framför Agoran är på gång.
Lefka Ori lever lite upp till sitt namn, den första riktigt synliga snön har kommit och det är lite kyligare i luften dvs vintern har kommit till Kreta.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2012-12-05, 14:30
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vilken härlig känsla du ger mig, Lars.
Men nu är vi snart där!
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2012-12-05, 14:36
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Kollade även Arlanda-Kastrup-Aten-Chania i går och hamnade som lägst på 4900 SEK t/r p.p., men det är långt från alla dagar man kan få biljetterna till det priset.
Ska hålla ett öga på SAS.
Tack!
Svara med citat
Gammal 2012-12-06, 07:43
Birger Birger är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Jag har bott i Nea Chora 7 -8 ggr.
Vill bara säga att du skrivit ett förnämligt reportage om Nea Chora.

Någon som vet hur man tar sig enklast dit om ett par tre veckor?
SAS har direktflyg till Aten från Arlanda på lördagar. Man bokar hela resan till Chania på SAS hemsida.
Svara med citat
Gammal 2012-12-06, 09:12
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Ja, det finns säkert många andra möjligheter än att åka via Kastrup, värt att kolla andra bolag också.
Kollade nyligen och då fanns resor med SAS direkt Arlanda-Aten lördagar i december, men inte efter 5/1-13. Priset var dubbelt så dyrt som det kostar att flyga från Arlanda via Kastrup, där resan nu kunde fås för 3400 SEK t/r. Bra pris om man vill till Kreta på vintern, tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2012-12-06, 09:47
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Den är lugn och stilla, turistkvarteren är nästan helt öde och det mesta är stängt t o m lädergatan ligger tämligen öde. Däremot i de vanliga affärskvarteren lever livet som vanligt.Det närmar sig jul och julskyltningen är klar på de flesta ställen, granen framför Agoran är på gång.
Någon gång i livet ska jag fira jul i Chania, så är det bara!
Svara med citat
Gammal 2012-12-06, 18:24
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Chania och även Nea Chora är en av mina absoluta favoriter i Grekland. Det blir ALLTID en Greklandssemester varje år varvat med lite olika vecko och helgresor.
04 var på Kreta för första gången då vi var i Rethymno. Denna stad har varit sambons favoritresmål om man har vridit om armen på henne för att avkräva en favorit. 05 var vi i Chania och denna stad har absolut varit min solklara favorit sedan dess. 08 återvände vi till Rethymno, och staden var fortfarande nr 1 hos sambon. i år återvände vi till Chania för andra gången och jag kan nöjt förklara att Chania har seglat upp på första plats hos sambon också (utan manipulation från mig). Jag fascineras fortfarande över att västra och östra Kreta är så olika, men det är en annan historia.
När jag bläddrade bland bilder på datorn så upptäckte jag stora förändringar i Chania jämfört 05 med 12. Dock så reflekterade jag inte över detta på plats, men mycket är rivet, ändrat och renoverat märker man när man jämför bilder.

Senast redigerad av ricky den 2012-12-06 klockan 18:27. Anledning: Usch vad dåligt jag skriver ser jag när jag läser det jag skrivit
Svara med citat
Gammal 2012-12-06, 20:56
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

ricky bra skrivet och jag håller med dig om att stora förändringar skett inte bara i Chania utan på hela ön.
Jag tycker ni har nästan fifty fifty rätt du och din sambo, Rethymnon och Chania är också mina favoriter när det gäller öns norra sida.
Jag ser att du kommer från Malmö och dit är vi snart på väg efter 3 månader här på Kreta.
Vädret har nu förändrats till regn och vind så den kretensiska vintern har slagit till, ja det har t o m kommit snö på Lefka Ori.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2012-12-06, 21:13
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Som restauratör, med försöket att vara seriös, samt samma försök att leva varje dag med passion, kommenteras Nea Chora.

Egentligen har inte detta med Nea Chora att göra, men samtidigt har det detta.

Aldrig någonsin har jag mött en sådan passion i olika ämnen typ Nea Chora. Hur vi drömmer, vill, tänker och känner, fotograferar mm i varje liten detalj. OCH alla är ju så seriösa så att ingen skall bedragas. Det är ju en drömvärld, detta forum.

Vill bara tala om hur lycklig man kan vara när man är med i Kalimera och får lära känna så många människors upplevelser.

Paul
Svara med citat
Gammal 2012-12-08, 09:43
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Det låter riktigt gott att leva som restauratör med passion, Paul.
Härligt att leva glad och nöjd i nuet, men drömmarna - och de många fina minnena - är också en viktig del.
Roligt att Kalimera finns och gör det möjligt för så många att sätta ner sina tankar på tryck - och få del av andras - jag är enig med dig, Paul.
Svara med citat
Gammal 2012-12-09, 15:06
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Roligt att Kalimera finns och gör det möjligt för så många att sätta ner sina tankar på tryck - och få del av andras - jag är enig med dig, Paul.
Jag också.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:21.