|
||||
|
||||
Bjuda greker på svensk mat
När en god vän från Grekland besökte Sverige för första gången ville han prova att äta svensk mat. Han fick tips om en restaurang som var känd för sin svenska mat, och när servitören kom bad han om en maträtt som var typisk svensk. Det finns ju ganska många goda svenska maträtter att välja på, men det han fick in på tallriken föll honom inte på läppen, det var nämligen bruna bönor med fläsk. Han tyckte att det smakade – sött!
Vad skulle du bjuda på om du fick oväntat besök av en grek som vill prova den svenska maten? Du får bara välja EN maträtt. Jag skulle bjuda på kroppkakor. (Det är min kära mamma på bilden.) |
|
|||
|
|||
Sv: Bjuda greker på svensk mat
Hm, intressant fråga........
Hemmagjorda kåldolmar med brunsås, potatis och lingonsylt, tror jag. Det borde vara lite "ovanligt" för en grek....... Catlady 🐈 PS: Sverige = "landet brunsås" ..... Senast redigerad av Catlady den 2024-12-01 klockan 15:41. |
|
||||
|
||||
Beroende på säsong, - men Janssons frestelse tror jag!
Fin bild på mamma. Jag gillar att det står en karott i brun Pyro bredvid spisen. . En gediget fin antik porslinspjäs från Gustavsberg! //Conny |
|
|||
|
|||
Jag bjöd polacker på Janssons frestelse.Ingen hit precis för det åt dom hemma🙁
Kommer det en grek till jul så får dom risgrynsgröt å vörtlimpa med skinka. Pia |
|
|||
|
|||
Greker är svårflörtade, troligtvis bara då det gäller mat! Vår erfarenhet är följande för 25-28 år sedan. Vi ville bjuda våra snälla grannar Pelagia och Georgios på typiskt svenskt och hade valt ärtsoppa och Janssons frestelse. Det var nätt och jämnt de provsmakade! Jag minns deras minspel fortfarande! Inte ens den varma punchen passade och det kan vi ju förstå. Ett annat år hade jag gjort horta på maskrosblad från Östersund, men det gillade de inte heller. Det enda jag minns att de uppskattade var potatisbullar med hälften kokt och hälften rå kretensisk potatis.
Man kan inte övertyga greker, att svensk mat är lika god som grekisk, så det är lika bra att laga grekiskt, om man bjuder. Och det bör man göra! Förslag: gör något som liknar grekisk mat, köttbullar eller kåldolmar, det kanske era grekvänner gillar. / Jannis |
|
||||
|
||||
Rimmad oxbringa med rotmos och pepparrotssås fick det bli!
/ KR |
|
||||
|
||||
Visst är det. Den hängde med i alla år, ända tills mammas bort gång förra året.
|
|
||||
|
||||
Vi tog med oss gravad kallrökt najadlax till vänner på Santorini en gång. De bjöd in fler vänner, vilket de inte skulle ha gjort för alla tyckte att det var så gott att det blev slagsmål om laxen. De åt till och med upp skinnet!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Men på tal om kroppkakor, det har vi inte i Finland. Säkert gott, men lite jobbiga att laga, tror jag? / Anne |
|
|