Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-08, 08:48
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Med tonårssonen till Parga

Tack Birgitta!

Indirekt fick jag många tips om vad man kan göra i Parga. Det är min sjätte gång jag åker ner till "mitt paradis", men har endast tagit mig till Anthoussa fram och tillbaka. SKAMLIGT! Nu SKA vi röra på oss!! Bra tips det där med tavernan vid Gliki.
En sak som jag var lite trög att fatta är: var exakt ligger tavernan Sakis? Vid restaurang Andreas? Har lite svårt att se att det ligger en taverna med stolar på gatan där, nu när jag tittar in i mitt huvud. Jag har för mig att det ligger en ruin precis där i "korsningen" mitt emot ett antal överfulla soptunnor! yiek!! Men jag kanske är ute och cyklar. Jag vill så gärna besöka Sakis, verkar som det har gjort ett stort intryck på dig, så då kan det bara vara bra!

Jenny
Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 11:28
bon bon är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av parga Visa inlägg
Jag vill så gärna besöka Sakis,
Gör en sökning på Sakis i pargaforumet så får du mycket info.

Du ska lite längre till höger, sopstationen ligger på vänstra sidan i början. Sakis kanske ligger c:a 150 m från korsningen.

birgitta
Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 11:56
pargas avatar

Nu vet jag! Såg en bild i ett annat forum, som Tommy (epiros) hade tagit. Det är ju nästan precis mitt emot där man kan gå ner till Valtos, trappan. Ser jättemysigt ut! Har aldrig tänkt på att äta där, men NU! Tack igen!

Jenny
Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 12:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

För två år sedan i juni var vi några som träffades för en liten minikalimera träff på Sakis taverna. Ingrid och Ann har säkert bilder som de kan lägga ut från tavernan med omgivningar. Mina bilder sitter i album. Jag gav bort en burk hemlagad hjortronsylt till familjen som äger tavernan. Undrar just om de vågade smaka på innehållet. Jag åt på Sakis taverna flera gånger och maten var riktigt bra. Även Dokkus taverna bortanför den lilla bystranden serverade bra grekisk mat. Här finns det även fina enkla rum att hyra.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 12:12
pargas avatar

Ja, jag letade efter bilder från er Kalimeraträff. Vet att jag har sett sådana, men var någonstans?!
Vore jätteskoj om det fanns flera bilder att se. Oturligt att dina redan sitter i album! Tack ändå!

Jenny
Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 18:58
Eva Ls avatar

I Ann och Tommy Henekulls resebrev från deras vårluff 2005 finns det en bild från kalimeramiddagen. När jag ser den bilden gläds jag åt att vågen efter enträget kämpande står på fyra kg mindre för min del. Jag är den lilla knubbisen på bilden.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 09:20

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Dokkus taverna
Är det Dokos taverna du menar, man måste gå över stora vägen för att komma dit? Har sett den men aldrig varit där.

bon
Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 09:54
anna-lena anna-lena är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Vi bodde på Lemon Tree för några år sedan och trivdes jättebra. Familjen som hade stället var jättetrevliga. Det tar max 5 minuter ner till hamnen. Mysigt poolområde med en liten bar där man kunde slappa efter en dag på stranden. Lichnos stranden var vår favorit, gick dit genom olivlundarna och tog båten tillbaka. Våra killar var 11 och 13 när vi var där och har Parga som ett av sina favoritställen. Utflykten med Marco Polo till Paxos var mycket uppskattad.
Ha en bra semaster!
Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 17:37
pysen pysen är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

...åh vad jag är less på dessa grottor!!!!
Paxos och Antipaxos. Nja, nog finns det säkert skojigare saker att göra.
Dessutom kan man bli sjösjuk...många blev det. I alla fall lite.
Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 08:06
Agapi Agapi är inte uppkopplad

Om ni har tankt aka till ioannina sa tycker jag definitivt ni ska ta er till "Vrellis vaxmuseum". Greklands madame Tousso (ursakta, kommer ej ihag hur det stavas). Det handlar om Greklands historia(Ali Pascha, m.m). jattefint gjort.
Lite laskigt faktiskt for mindre barn. Min aldsta son ar 9 ar och jag tycker han ar lite for liten for vissa rum. Finns engelsktalande guide.

http://www.qualityinns.gr/main/index...mid=76&lang=en

Dar stod det inte sa mycket men du kan aven ga in pa denna sida nedan men ga in pa grekiska sa kan du i alla fall se lite foton. den engelska sidan ar under bearbetning.

http://vrellis.org/

Katerina

Senast redigerad av Agapi den 2007-06-06 klockan 08:28.
Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 12:43
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av bon Visa inlägg
Är det Dokos taverna du menar, man måste gå över stora vägen för att komma dit? Har sett den men aldrig varit där.

bon
Din stavning är säkert bättre men inte vet jag om jag såg någon stor väg. Följde vägen vid bystranden och för mig som går långt låg den ett stenkast från rosa villan.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 13:37
pargas avatar

Nu kommer jag här och lägger mig i, angående Dokos Taverna. Det stämmer att den ligger vid "huvudvägen". Men Eva, det är inte alls långt från Villa Rosa. När man anländer till Parga passerar man Dokos på vänster sida, innan stoppet vid fotbollsplanen och Rezi Hotell. Det är om man åker chartertransferbuss. Så ni har båda rätt på sätt och vis!
Jag har heller aldrig ätit där, ligger lite avsides känns det som, men det kanske är värt ett besök. Annars kan jag rekommendera Taverna Krioneri. Ligger precis i hörnet där man går ner till Piso Krioneri, mittemot supermarket. Från hamnen sett så ligger det på höger sida ca 100 m i från Villa Rosa.

Jenny
Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 13:41
pargas avatar

Ska tillägga för de som inte vet, att Piso Krioneri är en strand. Så det inte blir några missförstånd.
Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 11:33
Ludde Ludde är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Pizzerian med de goda pizzorna (längst bort på hamnpromenaden nedanför borgen) heter Ostria. Restaurangen Bacchus som även den ligger längs hamnpromenaden har också god mat, deras kycklingsouvlaki är supermumsig!
Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 22:26
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Ludde Visa inlägg
Pizzerian med de goda pizzorna (längst bort på hamnpromenaden nedanför borgen) heter Ostria.

Just det ja! Missa inte deras underbara pizzor och glöm inte tzatzikin till. Restaurangen som ligger bredvid heter Ideal.
Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 06:44
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Är lite förvånad över att ingen föreslagit en utflykt till Meteora än. Om ni blir rastlösa av att bara ligga på stranden och gillar äventyr så kanske det skulle intressera er. Det är förstås inte gratis men vad jag förstått på andra som varit där är det värt vartenda öre.

Har själv inte varit i varken Parga eller Meteora än, men när min tonårsson (som är några år äldre) fick se bilder därifrån blev han verkligen intresserad av att åka dit! (det blev jag också för den delen).

Vad säger ni som varit i Meteora, kan det vara något?

Smultron
Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 07:08
Eva Ls avatar

Problemet är väl kanske att det blir stressigt att hinna med på en vecka. Beror på hur aktiva dom vill vara och om arrangörerna kör utflykten den veckan. När jag var i Parga gick den varannan vecka och jag hann inte med den. Antagligen därför jag någon gång kommer att åka dit igen. Har inte hört någon som inte varit väldigt nöjd med ett besök i Meteora utan beskrivningarna brukar vara lyriska.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 09:01

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Problemet är väl kanske att det blir stressigt att hinna med på en vecka
Man ska inte ta alla karameller på en gång, är man en vecka i Parga som man troligtvis betalar dyra pengar för så tycker jag att långt-borta-utflykterna kan vänta till nästa gång. För en vecka i Parga ger mersmak så visst återkommer man.

Janet - Kinarestaurangen har flyttat till bredvid Osteria, tror inte det fanns någon matställe imellan.

bon
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:59.