|
||||
|
||||
Gravid?
Ursäkta nu men vem är gravid?
|
|
||||
|
||||
Sv: Jag är gravid
Dukoral skyddar väl inte mot salmonella? Eller har vi träffat ovetande läkare...både jag och sambon har haft salmonella och då sa de att det finns inget skydd eller botmedel.
Vänner till mig luffade runt i Thailand under i månad och drack Dukoral men åkte ändå på envisa magbakterier som var väldigt smittsamma. Jag tror inte på "mirakelmedel" Malin-som inte vaccinerar sig emot något när jag reser i Europa |
|
||||
|
||||
Allt annat än gravid...
Hejsan, läs noga vad jag skrev:
"Dukoral samt Vivotif skyddar mot Salmonella, E.Coli samt Kolera, skyddet är väldigt bra idag. " För att få bästa effekt mot turistdiarree både här och där skall man inta bägge två. Dukoral är mot Kolera samt E.Coli, Vivotif mot Salmonella. Kolera är högst sannolikt mycket vanligare än vi tror men den är mycket svår att analysera från avföringen. Detta kalla vi underdiagnosering. Det gör att vi inte alltid tror att den är ett allvarligt problem i flere utvecklingsländer. Haft ett antal patienter på resa i världen, de som haft mina vaccineringar och medicineringar har oftast klarat sig bra och har sedan hjälpt de stackare som inte förberätt sig ordentligt. Vi borde lära oss av detta! Hälsn. ps. få se när vi får: malaria, west nile virus, kolera även i Europa, Turkiet eller Grekland osv... det är bara en tidsfråga. |
|
||||
|
||||
Sv: Allt annat än gravid...
Jag läste noga och förstod dig också som nilam gjorde.
Enligt svenska vaccinationsrekommendationer behöver friska människor inte komplettera sitt grundskydd för resor till Grekland. Dvs, inte ta till exempel ducoral eller vivotif. Om Finland har andra rekommendationer känner jag inte till. |
|
||||
|
||||
Mimo är gravid.
Citat:
// Helén- som just fått påminnelse om att det var väldigt länge sedan jag fick en stelkrampsspruta. Kanske läge att fylla på med lite av varje. |
|
||||
|
||||
Klippt ur www.vardguiden.se :"Det finns inget vaccin mot vanlig salmonella, däremot finns vaccin mot tyfoidfeber, som är en allvarlig form av salmonellainfektion."
|
|
||||
|
||||
Den här diskussionen är rätt rörig och knappast överblickbar. Rekommendationerna varierar även i Sverige mellan landstingens infektionskliniker och privata vaccinationsmottagningar. I det landsting där jag jobbar har vi tydliga rekommendationer som används tillsammans med individuella bedömningar utifrån vad patienten ska göra under sin resa, vilken hälsostatus personen har etc. Råden varierar utifrån resans längd där tre veckor är en gräns som används. Själv valde jag att vaccinera mig både mot hepatit A och B inför en resa till Sydamerika även om rekommendationen endast avser A. Tänkte att B kan vara bra att ha om jag av någon anledning skulle behöva sjukvård. Gula febern och malariaprofylax var också självklart när jag skulle ut i Amazonas och självklart har jag ett bra grundskydd sen tidigare.
Kamrat placebo kan ju också vara bra att ha med på resan så det kanske är den effekten vi ibland får när turister som tar drickvaccin mot kolera upplever att det skyddar mot alla magåkommor. Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Alla är inte lika känsliga, och det är bara att gratulera! |
|
||||
|
||||
Jag är inte gravid
Må nu vara hur det är men SBL i Sverige marknadsför både Kapsel Vivotif som är vaccin genom munnen mot SALMONELLA, samt drickbart vaccin DUKORAL som är mot KOLERA och E.COLI bla. Detta våren 2007.
Ifall man nu vill vara fiffig och köper en dyr resa för sin semester så kan jag inte förstå varför man inte skaffar sig det skydd som finns att få mot en mängd besvärliga och invalidiserande sjukdomar? Har haft slarviga patienter ute i världen som dött av stelkramp, gula febern, legat på sjukhus i mycket allvarliga diarree sjukdomar, salmonella, kolera etc.. Fallen finns överallt i stora världen. Varför riskera sin egen hälsa? Hallå??? De förutseende personer som bär ansvar för sin egen hälsa har sedan även tagit alla vaccin och har dessutom ett litet reseapotek med sig. De har sedan välvilligt skött sina stackars medresenärer som inte skött sin profylax före resan. Tala vad ni tala vill men detta är verkligheten, "söder om Trelleborg". |
|
||||
|
||||
Men det är väl ändå falsk marknadsföring att påstå att det hjälper mot "vanlig salmonella" för det finns inget vaccin mot det enligt alla läkare jag träffat...däremot funkar den tydligen mot en väldigt ovanlig variant av salmonella, vilken jag aldrig hört talas om i Grekland.
Sen ska man väl inte behöva vaccinera sig mer än nödvändigt,och då litar man oftast på en läkares rekomendationer. Jag frågade hos barnläkaren ifjol om de rekomenderade några vaccinationer till min son eftersom han är särskilt infektionskänslig...absolut inte till Grekland, fick jag till svar! Men hypokondri kanske det finns vaccin mot Malin |
|
|||
|
|||
Det är nog ganska smart att inte klappa katter. Det finns risk för toxoplasma. Som kan vara farligt för fostret.
Hur är det i Sverige. Tas det prover i början på graviditeten om kvinnan har toxoplasma? Det görs det här i Grekland. Katerina |
|
||||
|
||||
Nåväl!
Ha en trevlig resa.
Senast redigerad av go-north den 2007-04-18 klockan 17:15. |
|
||||
|
||||
Citat:
Toxoplasmos kan man få genom parasiten Toxoplasma som bla lever i kattens tarm och inte förrän efter ungefär ett dygn blir parasiten smittfarlig för oss människor. Det tas inga rutinmässiga prover på gravida utan endast om man misstänker att den gravida kvinnan är smittad. Har själv 3 kissemissar och 3 barn och under mina graviditeter har barnmorska/läkare varit rörande överens om att detta prov inte behövts. Detta trots att man ibland varit tvungen att fixa en och annan kattlåda när inte maken varit på plats. Men som sagt, det är ju inte förrän efter ett dygn som avföringen smittar, och så länge brukar inte bajset ligga kvar i vår låda i alla fall, bläää!!! Tvätta händerna noga (fast det gör man ju ändå) och kanske använda handskar för säkerhetsskull är ett tips.. Så att gosa med de små raringarna är ingen som helst fara, tur är väl det! /Katta |
|
||||
|
||||
Och eftersom Mimi ska bli mamma så betyder det att jag blir farmor!
Gunilla som åkte på en rejäl matförgiftning i Kato Stalos förra söndagen |
|
||||
|
||||
Så roligt.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Malin - 23 dagar tills jag är där |
|
||||
|
||||
Citat:
Oh, vad jag blir avundsjuk på dig med endast 23 dagar kvar... // Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
malin |
|
||||
|
||||
Vi har ätit på det stället många gånger och det har varit ok. Jag skickar ett privat meddelande till dig Malin!
Gunilla |
|
||||
|
||||
Vi smaskar en hälsokost-produkt som heter Probeotica. Man tar en liten kapsel om dagen och gäller det barn så kan man öppna kapseln och lägga det på en sked eller i yogurten eller i vad som helst.
Denna lilla kapsel neutraliserar tarmfloran så att man lättare accepterar de ofarliga bakterier som faktiskt finns i hela världen utom i Sverige (som är så fruktansvärt hygieniskt......på gott o ont). Dottern klarade sig från att älska med toastolen när hon o en kompis var på Gran Canaria. De åt samma melon (inköpt i supermercadon och delad hemma) o kompisen blev illamående den kvällen men inte min dotter. Så lite nytta gör den nog, kanske även viss placebo-effekt (Probeotican innehåller hur många miljoner bakterier som helst så man blir nästan sjuk av att läsa innehållsförteckningen ) |
|
|