Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-12, 08:00
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: dec 2007
Standard Mafia og Vendetta på Kreta.

Mafia og Vendetta på Kreta?
Jeg kom tilfeldigvis til å ta opp dette temaet under ”Perler på Kreta” der hører det ikke hjemme! Det fortjener egen tråd. Siden 2003 har jeg forsket i Kretiske dialekter. Jeg fant ut at dialekten som snakkes i Anogia er nesten uforståelig, også for vanlige grekere. Etter å ha holdt på med dette en stund fikk jeg vite at den Engelske arkeologen Pendleburry hadde kommet på samme ideen i 1930. Pendleburry ble drept under krigen og alle hans notater gikk tapt. Jeg skal ikke komme med en vitenskapelig avhandling men resultatet er følgende. Det finnes i den Anogianske dialekten klare innslag av arabiske ord! Opprinnelsen går antagelig tilbake til den Minoiske perioden for 3500 år siden. Anogia har vært isolert inntil den første veien kom på 30 tallet. Dette betyr ikke at Minoenes språk nødvendigvis var semittisk, det minoiske samfunnet var multikulturelt, det fantes folk fra Afrika og Midtøsten. Mine oppdagelser var ikke populære i Anogia! De som hjalp meg med å finne frem disse ordene ville ikke lenger samarbeide. Alle mine greske venner rådet meg til ikke å dra dit mer. Jeg har imidlertid fått vite meget om Anogia og folkene der gjennom venner. Grekerne er ikke gode i engelsk, du kan bare kommunisere med dem på gresk, derfor har jeg etter 5 års forskning, fordi jeg snakker språket, fått et mer ”innside” bilde av denne fjelllandsbyen enn de fleste turister som er henvist til å kommunisere på grekernes ”babyenglish” , da kommer du dem aldri ”inn på livet”.
Sitat LARS:
Att inte besöka denna fantastiska bergsby, det var väl ändå att ta i!
Visst händer det ett och annat i Anogeia med omnejd men det gör det på andra ställen också.
Jag har vid varje resa till Kreta besökt och övernattat i byn eller i närliggande Axos och har aldrig blivit påverkad av händelserna. Anogeia besöks av stora mängder turister, som är en stor inkomstkälla för byn.
Bråken handlar ju om narkotika och odlingar i bergen och delvis även om en s k vendetta, så det handlar ju inte om turister.
……
………….
Nej att avråda nån från att besöka Anogeia med omnejd är till att gå för långt.

KALIMERA:
Anogeia ligger högt upp på min "måste-besöka-på-kreta-lista". Nästa år så...

Sven.kriti:
Det jeg har imot Anogia er det det står for!
Det som kommer frem om kanabis er av nyere dato. Mafia og vendetta ble etablert i Anogia flere hundre år før dette, kanskje tusen eller mer!
Det utekkelige er at man her setter seg opp mot etablert lov idet man etablerer sitt eget system hvor lovgivere, dommere og bødler er en og samme selvetablerte lille gruppe. Denne gruppen er dominert av noen familier. De blir ikke alltid enige, noe som resulterer i drap! Om noen forsøker å komme seg bort har jeg hørt at bødlene reiser etter dem!
Jeg mener at turistene bør holde seg unna et slikt sted for å markere at dette ikke hører hjemme i vår tid!

Selv om jeg ikke har vært i Anogia lenge har jeg fått opplysninger gjennom andre. Jeg har ikke truffet noen grekere, fra Kreta eller fastlandet som har særlig mye godt å si om Anogia. Enkelte mener at Anogia og liknende steder er en skam for det greske demokratiet!

Turistene må forstå at den tilsynelatende gjestevennligheten som Anogianerne kan gi uttrykk for er utenpåklistret! De er de fødte skuespillere! Det eneste de i virkeligheten er interessert i er å få tak i flest mulig av pengene dine fortest mulig! Det er ikke bare dialekten deres som gjør at de er helt forskjellige fra andre folkegrupper på Kreta!
LARS:
I Anogeia har jag varit på bröllop i november månad dvs inga turister närvarande. Glada och trevliga människor, gissa om det va en höjdare…

De bryllupene LARS referer til har klare paralleller med Romertidens ”Brød og Cirkus”
Det er vanlig med 2 – 3.000 gjester. Det går med 300 får! Det drikkes IKKE lenger raki men Whisky!

Det som for en turist kan fortone seg som ”en høydare” kan bety økonomisk ruin for den stakkars familien som har gifteferdige døtre og må ta lån i banken for å kunne gjennomføre slike bryllup slik det er ventet av dem!
Jeg understreker at bruken av ordet "Mafia" ikke er helt relevant. Denne mafiaen har ikke et kriminelt formål. Den er en kultur, en tradisjon til å regjere disse byene på. Det har ingen ting med demokrati å gjøre! Det er et 100% mannsvelde! Kvinnene har ingen ting å si! Om du er enig i at dette ikke hører hjemme i vår tid kan du vise det ved å holde deg borte!
DNA undersøkelser har i den siste tid kastet lys over befolkningsgruppers opprinnelse.

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w.../04/2008_95079

Nå venter jeg spent på liknende undersøkelser som kan belyse opprinnelsen til befolkningen i Anogia!

Senast redigerad av sven.kriti den 2008-07-12 klockan 08:05.
Gammal 2008-07-12, 09:49
Banned

Standard Sv: Mafia og Vendetta på Kreta.

Jeg vil føye til at det finnes folk fra Anogia her i Agios Nikolaos. De er mer bundet av sin fødeby og dens tradisjoner enn jeg noensinne har sett. De er fremdeles i manntallet i Anogia etter å ha bodd her i 20 år eller mer! Det er for at de skal kunne reise til Anogia for å stemme i lokalvalgene!
Jo bedre jeg lærte å snakke gresk, desto mer kom jeg i konflikt med disse Anogianerne som for oss Skandinaver er utrolig ”narrowminded” og bundet av tradisjoner som for oss hører til middelalderen, medeltiden! Vi er på total kollisjonskurs når det gjelder alle grunnleggende verdier!
Gammal 2008-07-12, 10:22
tonm tonm är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Egentlig burde man ikke svare på dette innlegget overhode, men jeg kan ikke la være.
Du skriver at du forsker på dialekter i denne landsbyen. Dine eventuelle "funn" bruker du til å gjøre en ganske så determinisitsk analyse av en landsby og en region, samt mennesker som stammer fra denne regionen. Du forteller at dine opplysninger har du fra greske venner. Hvor mye hold det er i dine "data" om denne landsbyen vet jeg jo ikke, men jeg har ganske så friskt i minne dine uttalelser om hvordan det har blitt i Oslo, og disse uttalelsene er jeg jo svært godt kvalifisert til å mene noe om, som Osloboer, sosialantropolog med minortiteter og migrasjon som spesialfelt, og med lang erfaring fra arbeid med ungdom, barn og familier i denne byen. Måten du beskriver Oslo på er ikke i tråd med virkeligheten..........

Dersom dine "funn" fra denne landsbyen er basert på samme type forvrenging av virkeligheten, så råder jeg ingen til å ta deg på alvor.

Dersom vi skal reise til steder der lokalbefolkningen ikke er opptatt av å tjene penger på turismen, så blir det vel vanskelig å reise på ferie. Verden er ikke svart-hvit. De anklagene du kommer med er jo veldig alvorlige, samtidig som du oppfordrer folk til å boikotte denne landsbyen. Da bør dine påstander være veldokumenterte. Du kaller det forskning men det kan se ut som det er mest synsing

Tonm

Senast redigerad av tonm den 2008-07-12 klockan 10:27.
Gammal 2008-07-12, 11:12
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

undrar om dom kommer att göra en DNA analys som belyser befolkningen i Ag Nikolaos...

Tyvärr tycker jag att Sven Kriti verkar ta information från "vänner" istället för genom egen erfarenhet.

/Nico
Gammal 2008-07-12, 14:05
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av tonm Visa inlägg
Egentlig burde man ikke svare på dette innlegget overhode, men jeg kan ikke la være.
Du skriver at du forsker på dialekter i denne landsbyen. Dine eventuelle "funn" bruker du til å gjøre en ganske så determinisitsk analyse av en landsby og en region, samt mennesker som stammer fra denne regionen. Du forteller at dine opplysninger har du fra greske venner. Hvor mye hold det er i dine "data" om denne landsbyen vet jeg jo ikke, men jeg har ganske så friskt i minne dine uttalelser om hvordan det har blitt i Oslo, og disse uttalelsene er jeg jo svært godt kvalifisert til å mene noe om, som Osloboer, sosialantropolog med minortiteter og migrasjon som spesialfelt, og med lang erfaring fra arbeid med ungdom, barn og familier i denne byen. Måten du beskriver Oslo på er ikke i tråd med virkeligheten..........

Dersom dine "funn" fra denne landsbyen er basert på samme type forvrenging av virkeligheten, så råder jeg ingen til å ta deg på alvor.

Dersom vi skal reise til steder der lokalbefolkningen ikke er opptatt av å tjene penger på turismen, så blir det vel vanskelig å reise på ferie. Verden er ikke svart-hvit. De anklagene du kommer med er jo veldig alvorlige, samtidig som du oppfordrer folk til å boikotte denne landsbyen. Da bør dine påstander være veldokumenterte. Du kaller det forskning men det kan se ut som det er mest synsing

Tonm
Forskningen dreier seg om innslag av semittiske ord i kretiske dialekter, på det rent språklige plan. Jeg sammarbeidet med den norske språkforskeren Kjell Aartun i dette prosjektet. Etter at jeg av en politimann ble frarådet flere besøk i byen hadde jeg intet annet å gjøre enn å skaffe meg medarbeidere. Etter så meget kontakt med et sted har du rett til å danne deg en oppfatning om de øvrige forhold, særlig når du i 15 år har kjent noen "eksemplarer av arten" på nært hold!

Når det gjelder det å tjene penger på turister er det lysår mellom mentaliteten i Anogia og andre steder.

Senast redigerad av sven.kriti den 2008-07-12 klockan 14:08.
Gammal 2008-07-12, 20:11
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

[quote=sven.kriti;137922]Mafia og Vendetta på Kreta?
LARS:
I Anogeia har jag varit på bröllop i november månad dvs inga turister närvarande. Glada och trevliga människor, gissa om det va en höjdare…

De bryllupene LARS referer til har klare paralleller med Romertidens ”Brød og Cirkus”
Det er vanlig med 2 – 3.000 gjester. Det går med 300 får! Det drikkes IKKE lenger raki men Whisky!

De bröllop som du tror dej känna till ( via hörsägen?) är inte det bröllop jag varit på i Anogeia.
500 gäster, alla glada och trevliga, och inte har det tagits några banklån heller och ingen har blivit ruinerad. Dessutom dracks det en förnämlig raki.
Maten skall vi inte tala om, mavro kreas, smakrikt och saftigt, hemgjorda
fantastiska ostar etc..
Hela släkten hjälpte till och stämningen var på topp.
Musiken den traditionella med lira och laouto.
Något romersk bröd och cirkus förekom inte på mitt bröllop så det vet jag inte var du fått ifrån.

Bröllop med 2000 gäster har jag dessutom varit på ett flertal gånger och inte bara på Kreta utan även på Peleponnesos, Kos och fastlandet.
Jag har många goda vänner på Kreta som gärna följer med på en tur upp till Anogeia utan att få skrämselhicka när jag frågar om de vill hänga med.
Ta gärna en tur själv och bilda dig en egen uppfattning om byn och inte bara via hörsägen.

Det är inte bara Anogeia som har en egen dialekt på Kreta. Om du kan lite av det grekiska språket så borde du höra att t o m varje enskild by kan ha sina egna ord och även sin egen dialekt.
Hur många av byarna uppe i bergen hade en väg värd namnet även senare än 30-talet som du nämner?
En av mina goda vänner Stavros i Chania var en av de första som hade lastbil på Kreta och han har berättat hur få vägar det fanns och om det fanns några så var dom knappt farbara m a o detta är inget unikt för Anogeia.

Tror du dessutom att gästvänlighten alltid är påklistrad då vet du inte särskilt mycket om Kreta och dess innevånare.

lars
Kriti sti kardia mou

Senast redigerad av lars den 2008-07-12 klockan 20:14.
Gammal 2008-07-13, 08:31

Nå forstår jeg ikke helt hva Kriti mener "arten", hvilke art- er det nok et forskningsresultat jeg ikke har fått med meg.
Gammal 2008-07-13, 09:21
larss avatar

!?

Senast redigerad av lars den 2008-07-13 klockan 09:27.
Gammal 2008-07-13, 09:25
larss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
Anogianerne som for oss Skandinaver er utrolig ”narrowminded” og bundet av tradisjoner som for oss hører til middelalderen, medeltiden! Vi er på total kollisjonskurs når det gjelder alle grunnleggende verdier!
När såna här synpunkter läggas fram så drar jag mig ur resonomanget.
Hur kan du uttala dig å alla skandinavers vägnar?
Jag är också skandinav men jag har helt annan syn och helt andra värderingar på människor än du Sven.
Medeltiden? Tja vem lever i medeltiden kan man ju fråga sig?
Var snäll och öppna egna ögon och öron.

Kreta är en fantastisk ö med fin kultur på alla plan och dess innevånare är gästvänliga, välkomnande och man får lätt vänner för livet.

lars
Kriti sti kardia mou (Kreta i mitt hjärta)
Gammal 2008-07-13, 10:04
Banned

Kreta är en fantastisk ö med fin kultur på alla plan och dess innevånare är gästvänliga, välkomnande och man får lätt vänner för livet.

lars
Jeg holder med deg i dette! Det JEG skriver om dreier seg om et HELT spesielt sted! Jeg tror ikke de er Kretiske av oprinnelse! Jeg, såvel som Pendleburry på 30 tallet har funnet innslag av semittiske ord i denne dialekten som ifølge den norske eksperten på semittiske språk , Kjell Aartun kan føres tilbake til minoisk tid. Det begynte med at jeg i den andre tråden, "perlor...." spurte om noen kjenner til liknende steder, dvs Mafia og Vendetta. Mine venner her på Kreta er ikke redde for å snakke åpent om disse isolerte stedene som de ikke er særlig stolte av! Det dreier seg om promiller av øyas befolkning!
Gammal 2008-07-13, 10:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Om jag skulle tänka som du skulle jag inte våga gå utanför dörren. Narkotika finns överallt, inte bara i Anogeia på Kreta utan i hela Grekland, precis som i Sverige, och Norge.
Gammal 2008-07-13, 10:33
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
Jeg tror ikke de er Kretiske av oprinnelse! Jeg, såvel som Pendleburry på 30 tallet har funnet innslag av semittiske ord i denne dialekten som ifølge den norske eksperten på semittiske språk , Kjell Aartun kan føres tilbake til minoisk tid. ..
Formoder at Kjell Aartun, til tross for at han er i meget høy alder ifølge Wikipedia, har sine vitenskapelige prosjekter knyttet til et universitet? En del av hans forskning har likevel vært sterkt kritisert, vurdert som kontroversiell og av pseudokarakter. Men jeg kjenner ikke til dette, annet av det man kan lese seg til på nettet.

Forøvrig er det lett å forstå at man kan oppleve kulturkollisjoner når man i voksen alder innvandrer til et annet land, selv innen Europa. Jeg vil tro at de mange nordmennene som flytter til eks. Spania som pensjonister kan oppleve lignende, i hvert fall om man beveger seg utenfor byene. På samme måte som innvandrere her kan oppleve deler av vår norske kultur og handlingsmåter som uforståelige og uakseptable.
Gammal 2008-07-13, 10:49

Dette blir også mitt siste innlegg i denne diskusjonen.
Jeg har som Malou også lett på nett etter forskningsresultatene, og funnet ut at dette ser ut til å være høyst omstridt forskning, hvor nettopp dokumentasjon av de resultatene som hevdes funnet er etterlyst.

Det spiller vel heller egentlig liten rolle om språkforskningen ikke var omstridt. Det er menneskesynet som kommer frem i Svens innlegg jeg reagerer på. Om det så var at du Sven drev med seriøs språkforskning, så har vel befolkningens opprinnelse langt tilbake i tid (eller kort tilbake for den slags skyld) ingen sammenheng med negative karaktertrekk hos disse menneskene å gjøre. Dine påstander er krenkende for de du omtaler.

Dersom det er slik Sven, at du sammen med forskere samler inn data om denne landsbyens dialekt, så er det vel ikke så lurt å omtale dine informanter på denne måten. Du sier at du ved å snakke gresk har en fordel i forhold til språkforskningen, men det er vel neppe en fordel verdt å skryte av all den tid du jo ikke snakker med dine informanter.

Min mening er at det ikke er greit å gjemme seg bak forskning, når det du egentlig gjør er å forfekte din personlige mening om innbyggerne i en bestemt landsby.

Tonm

PS: Skjønner at mitt forrige innlegg var litt uforståelig. Det var ment som en ironisk kommentar til denne uttalelsen fra Kriti: "Etter så meget kontakt med et sted har du rett til å danne deg en oppfatning om de øvrige forhold, særlig når du i 15 år har kjent noen "eksemplarer av arten" på nært hold!"

Senast redigerad av tonm den 2008-07-13 klockan 11:02.
Gammal 2008-07-13, 13:36
Banned

Forøvrig er det lett å forstå at man kan oppleve kulturkollisjoner når man i voksen alder innvandrer til et annet land, selv innen Europa. Jeg vil tro at de mange nordmennene som flytter til eks. Spania som pensjonister kan oppleve lignende, i hvert fall om man beveger seg utenfor byene. På samme måte som innvandrere her kan oppleve deler av vår norske kultur og handlingsmåter som uforståelige og uakseptable.[/quote]

Du missforstår totalt! Les innlegget under : Om å leva og bo i Hellas, JEG er ikke plaget av kulturkolisjon! Det er mange av dere som ikke forstår at jeg snakker om et ISOLERT FENOMEN , Kvinneundertrykkelse, vendeta , mafialovgivnng i enkelte landsbyer!! Prøv å lese en gang til!! Det dreier seg om steder hvor man fremdeles lever i middelalderen!! Det dreier seg om promiller av øyas befolkning! Alle mine greske venner er enige med meg! Dette er noe alle som bor her vet! Jeg skulle ALDRI kunne tenke meg å bo i de norske gettoene i Spania! De 12 norske som finnes her i byen treffer jeg 1 gang i året! Det er tilstrekkelig for meg! Norge vil jeg ALDRI se igjen!!!! Jeg føler meg mer hjemme er enn jeg noensine gjorde i Norge!
Dette er MITT siste innlegg i denne diskusjonen!
Gammal 2008-07-13, 13:37
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om jag skulle tänka som du skulle jag inte våga gå utanför dörren. Narkotika finns överallt, inte bara i Anogeia på Kreta utan i hela Grekland, precis som i Sverige, och Norge.
Det er ikke MEG som snakker om narkotika!
Gammal 2008-07-13, 14:40
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

kan du SVEN KRITI förklara för mig varför du flyttade till Kreta när allt verkar vara dålig där.

Sedan kunde du ju inte hålla dig till det du lovade, sista inlägg, det kom ett bara 1 minut senare

/Nico
Gammal 2008-07-13, 15:42
larss avatar

Tillägg (eftersom jag glömde detta i mitt tidigare inlägg) till tråden men inte till debatten.
Kolla in följande länk och det kulturella program som där presenteras.
http://yakinthia.com/2008.html

lars
Kriti sti kardia mou
Gammal 2008-11-07, 19:43
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Är det inte mer troligt att de rester av den semitiska språkfamiljen man kan finna i Anogias dialekt stammar från den arabiska ockupationen för drygt 1000 år sedan, snarare än från den minoiska tiden för nära 4000 år sedan (vilkas språk vi inte heller vet något om, om det var semitiskt eller indoeuropeiskt eller t o m fristående från nu levande språkfamiljer). Och eftersom man via DNA kunnat påvisa att minoerna kom från Anatolien är det snarast troligast att deras språk tillhörde den anatoliska grenen, som nu är utdöd.
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:26.