![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I lördagens DN recenserades en deckare av Petros Markaris. Jag hade aldrig hört talas om honom tidigare. Men gissa om jag blev nyfiken efter att ha läst recensionen. Han har skrivit sju böcker och kommissarie Kostas Charitos. De tre senaste böckerna utspelar sig under den grekiska krisen. Alltså nu. Tyvärr finns det två tyvärr: recensionen finns inte på nätet ännu, och böckerna finns inte på svenska. De tre första böckerna är översatta till engelska, samtliga böcker finns på tyska. Det är bara att hoppas att de kommer på svenska också.
Läs lite Petros Markaris här... |
|
||||
|
||||
![]()
Låter spännande. Hoppas de kommer på svenska inom en snar framtid!
/Netwolf |
|
|||
|
|||
![]() Jag läser gärna böcker på engelska! ![]() Ett bra sätt att hålla sin "engelska" vid liv!! ![]() Sunny12 ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om du skulle läsa någon av hans böcker vore det trevligt med en liten recension.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag kan nog tänka mig att läsa den under min januarisemester förutsatt att den finns i pocket. Om det kommer någon recension lär vara osagt men det är kanske enklare än att få ihop ett fotoresebrev från Skopelos.
![]() Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Men först ska jag läsa Mary Stewarts "The moonspinners" som utspelar sig på Kreta verkar intressant. ![]() Sunny12 |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Karin som alltid längtar ner |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Karin |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Sunny12 |
|
||||
|
||||
![]()
Leta efter en annan Mary Stewart då: My brother Michael
|
|
|||
|
|||
![]()
...apropeau Petros Markaris;
jag kikade in på Ebay.co.uk och sökte på namnet och fick upp 51 böcker där den första, The Late-Night News, tryckt 2004 kan köpas direkt för 0.99 GBP och frakten går på 3.99 GBP, alltså totalt 4.98 GBP, ca 56.40 SEK hem i postlåddan.... Dessutom fanns det både tyska och spanska varianter,för den som föredrar dessa.... El coche con el radiador..;-D Nulla die sine linea.... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
Jag läste recensionen i DN. Denne författare, som jag inte kände till, skulle säkert kunna bli en av favoriterna. Det är tråkigt att förlagen inte satsar mer på översättning av böcker även från de "små" språken. Men vi får väl läsa den engelska versionen.
Det är alltid roligt med boktips, så tack för det! Lena |
|
||||
|
||||
![]()
Trevlig att bli påmind om denna författare. Jag har läst om honom tidigare också, men aldrig läst någon av hans böcker. Åtminstone några av böckerna finns att köpa på Adlibris (på engelska) så nu ska jag ta och sätta nån bok på min önskelista så att jag inte glömmer bort honom!
/ Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Och jag kunde inte låta bli att beställa "Deadline in Athens". Lite som en julklapp på efterhand åt mig själv. Jag har ju varit snäll.
![]() Ska ta och kommentera lite sen när jag har läst boken. / Anne |
|
||||
|
||||
![]()
Det ser jag fram emot!
|
|
||||
|
||||
![]()
Var in på bokus.com o konstaterade att det är många böcker han gjort..hmm..blir nog ett köp o följer alternativet att underhålla engelskan
![]() Hasse |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har läst "Deadline in Athens" och jag säger... nja... jag behöver inte läsa något mer av honom. Det var väldigt mycket trafik. Så fort han skulle åka någonstans redogjorde han för vilka gator han åkte och hur trafiken var, och mycket av hans tankearbete ägnades åt hur han skulle planera att åka beroende på tiden på dagen och vädret. Osympatisk huvudperson, så till den grad att jag inte brydde mig om huruvida han skulle lösa brottet, bara boken tog slut någon gång.
![]() ![]() Karin |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för recension Karin. Jag litar på dig och ska inte läsa boken.
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Huvudpersonen, polisinspektören Costas Haritos, var kanske lite tråkig. Han skulle må bra av mera grekisk krydda. Det var lite problem med frugan och dottern studerade på annan ort och det personliga livet var liksom där. Men, men, det lönar sig alltid att läsa själv och bilda sig en egen uppfattning. För mig är det så att trots att jag läser en bok som jag inte blir superförtjust i, så tycker jag att boken är läsvärd ändå. Just denna bok "Deadline in Athens" utspelar sig i 1990-talets Aten och det kanske mest intressanta i boken är att man kan märka det skenbara välmåendet som ledde till dagens ekonomiska kris. Jag ger alltså gärna Petros Markaris en chans till och just därför att han är en grekisk författare. ![]() / Anne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
|
|