![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Äntligen händer det...!
Vi har fundera och resonerat , vägt för och emot i flera år , och nu så... Det blir bilen till Kreta! Vi tänker helt enkelt göra en semester i semestern och upptäcka delar av Europa på vägen! Vistelsen på Kreta följer ursprunglig plan - Rethymno -elafonissi -paleochora -loutro -Rethymno, men resan dit och hem blir ett nytt äventyr ! Via tyskland- Italien dit och fastlandet/Balkan hem! En nätt liten tur på ca 6 veckor... Hoppas på en spännande sommar men återkommer i frågan ! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
6 veckor
bil, bensin färjor barn Får man vara fräck och fråga om resebudget? ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
hi hi , man får fråga och nej mina semesterdrömmar spräcks inte så lätt, prisad vare skatteåterbäring och aktieutdelning
![]() Vi tillbringar alltid en månad på Kreta, notan brukar sluta på ca 50-55.000kr beroende på flygpriser och eurokurs, det inkluderar flyg, hyrbil, boende och mat/nöjen. I och med att de färjepriser vi hittat (Italien-Grekland, Aten-Kreta, Kreta-Aten) stannar på ungefär samma summa som de flyg vi kollat på blir inte skillnaden så stor. Några extra nätter på vägen och bensinen - vi slipper ju hyrbilskostnaden.. Det man får ha i åtanke är ju också vad 6 veckors semester skulle kostat om vi tillbringat dom i Sverige, inte heller så billigt alla gånger... Och jämför jag med syrran som betalar 40.000 för ett allinclusive två veckor i Turkiet känner jag mig som en vinnare. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
(Jeg så ikke litentuva sitt innlegg før etter jeg hadde lagt inn mitt svar
![]() Nei, det skal vi ikke, drømmer trenger vi ![]() Jeg er veldig glad mine drømmer stort sett handler om "HELLAS" ![]() Med vår økonomi er det da mye større mulighet til å få realisert drømmene, enn om det var steder " langtvekkistan" jeg drømte om ![]() Sist høst realiserte vi en drøm vi har hatt siden vi var yrkesaktive, et lengre opphold i Hellas, vi tilbrakte 8 deilige uker i Dodekaneserne ![]() Det trenger ikke bli så dyrt som det kanskje høres, om man velger charter med god standard, og reiser i sesongen, koster en 2 ukers ferie ofte det samme, eller også mer, enn våre ca 8 uker gjorde ![]() Oslo - Karpathos - Chalki - Kalymnos - Rhodos - Athen(i.riksfly) - Oslo Med flybilletter, ferjer og alle overnattingene ble summen 16500 kr, 8250/pr.pers, det var vi veldig godt fornøyde med ![]() Selvsagt bruker vi mer penger enn hjemme til mat m.m, selv om vi også lager mat selv, spiser vi jo fhv mange måltider på tavernaer. Men ![]() ![]() ![]() - i alle fall ikke når man har bilen i garasjen i 8 uker, og bruker kun minimalt med strøm og vannmåleren står stille ![]() V i drømmer om en "reprise" til høsten ![]() Litentuva har jo bestemt seg for å realisere drømmen ![]() - og har helt sikkert kalkulert at den er v e r d t pengene, de har jo også det flybillettene ville ha kostet å bruke til "bensin og ferjer" ![]() Jeg håper, og tror dere får en opplevelsesrik og FANTASTISK tur både underveis og på Kreta ![]() ![]() Senast redigerad av kari den 2013-01-31 klockan 11:50. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det kommer att bli jättefint, jag lovar, efter att ha rest på det sättet åtskilliga gånger.
Vi fann att en rejäl verktygslåda var bra att ha med, eftersom vi alltid hade gamla bilar. Men det är ju inte ödemark ni ska åka igenom, så det finns inget att gruva sig för. Bra att vara lite påläst så att man inte missar sånt som är värda att besöka. Man blir lite "bedövad" av autobahn och rätt vad det är har man kört förbi avtagsstället. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för glada tillrop , vi tänker nog åka en bit av romantishe strasse i Tyskland - fyssen och kolla slottet neusweinstiger ( dåligt stavat
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Oerhört spännande projekt! Skulle vara väldigt kul att innan se en mer exakt resplan/budget eller reseberättelse med alla detaljer efteråt! Skulle vilja göra nått liknande nån gång i framtiden och då kanske med husbil...
|
|
||||
|
||||
![]()
Det blir en liten omväg, men har ni inte varit i Meteora, är det väl värt ett besök.
Tobbe |
|
||||
|
||||
![]()
Min man körde ett år ensam och med krånglande bil, rätt pank också. Jag fattar inte varför han åkte till Igoumenitsa, det brukar vara ganska liten skillnad på priset till Patras. Nåväl, han körde och körde och vägen blev allt sämre. Slutligen frågade han en tant om hur han skulle ta sig till Aten. Han hade hamnat på Lefkada.
Ha en duktig kartläsare med dig! |
|
||||
|
||||
![]()
Skillnaden är att båten till igoumenitsa tar 15 timmar och kommer fram 05.30 , till patras tar det 33 timmar och båten anländer kl 22 på kvällen... känns bättre att komma i land på morgonen men ska kolla bra kartor då
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hm.....jag hade nog hellre flugit
![]() Vi har bilat till Italien - och det var långt, varmt, jobbigt och inte så där jättecharmigt som man kan tro. I juni var det ok, men i juli otroligt mycket trafik. Resan genom Tyskland känns mest som en transportsträcka. Nerresan var ganska kul, men att köra hela vägen tillbaka var bara jobbigt. Vi hade en del inplanerat på hemresan men känslan av att bara komma hem tog över, så det blev sträckkörning. Ett tips är att kolla upp om förbudet för lastbilar lördag-söndag fortfarande gäller på autobahn, under sommaren, för det gör stor skillnad. Vi startade väldigt tidigt för att slippa dom. Vi har bilat till Paris också. Och till Irland - men med lågprisflygets intåg så flyger vi hellre och hyr bil. På vägen mellan Igomenitsa-Pireaus så tycker jag att ni inte får missa Delfi (om ni tar den norra sidan ena vägen) och sedan dom spektakulära stränderna på Lefkas västkust (Porto Katsiki, Egremni och Milos). Lefkas är ju en ö, men det är en vägbank som man kör över (ingen färja) så det är ganska tillgängligt. Fast visst är det kul att en gång ha bilat ner igenom Europa. Känna avståndet under däcken. Deia ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för tips!
Ja vi lär onekligen bli en erfarenhet rikare ! Vi är inställda på att det inte blir myspys hela vägen och att ta sig dit kommer vara betydligt roligare och lite mer spännande roadtrip-feeling än hem... Men vi bara måste göra det , för att få veta ![]() hihi tur att vi har tåliga barn som redan varit med om en hel del halvknäppa resor och tagit alla konstigheter deras föräldrar hittar på med ro ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag ser verkligen fram emot att få rapporter om hur det gick och budget osv... Har också lekt med tanken att ha med bilen ner under sommaren... men känner att min bekvämlighet sätter stopp för detta
![]() Hoppas att bli inspirerad och kunna överväga att ändra mig ![]() ![]() Lycka till! // Malin |
|
||||
|
||||
![]()
Tack nilam! (Malin), kanske våra vägar korsas på Kreta
![]() planen är dagsrapporter och bilder under resans gång, som den blir , ärligt och rakt utan förskönande filter ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om ni har skapligt med tid vill jar ge rådet att planera färjeanslutningen i Italien med marginal. Det höll på att bli panik flera gånger under våra resor för att det hände något- och så skulle vi vara vid färjan en viss tid. Hellre dra omkring i Venedig en dag än att få ångest att man ska missa båten...
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack Monica för tipset, vi har bokat hotell nära hamnen i Ancona dagen innan färjan ska avgå just med anledning av att slippa stressa , ha god marginal och för att få koll på läget om något strular - dagarna (två nätter ) innan det bor vi utanför Verona för en andningspaus och med möjlighet "poola" av barnen.
|
|
|||
|
|||
![]()
Vi körde ner för några år sedan och tog tid på oss och njöt av Italien.Det gav mersmak. Nu funderar vi på att göra om det. Förra gången åkte vi med Agoudimos från Bari till Patras men vi kan inte hitta några tidtabeller från dom.Någon som vet om dom finns kvar? Vi funderade också på färjan från Peloponesos till Kreta men även är hittar vi inga avgångstider. Är det för tidigt eller har krisen slagit till?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
![]() |
|
|