|
||||
|
||||
Bra stränder och strandnära boende?
Hej!
Jag är själv novis vad gäller Grekland men efter många turer till Spanien har vi beslutat oss för att testa något nytt nästa sommar, och jag har börjat läsa på lite grann. Jag tänkte fråga er på Forumet som har lite bättre koll om vilken ö som kunde tänkas passa oss. Vi är en familj på två vuxna och två barn på 6 och 8 år. Vi tänkte oss att vara borta i två veckor strax efter midsommar. Av olika anledningar har jag fått för mig att Skiathos kanske kunde vara något för oss. Skopelos verkar också väldigt mysigt men tycks sakna hotell nära stränderna. Samos har också fallit mig in, men stränderna där verkar inte vara riktigt hundra. Det viktigaste punkterna är: 1. Bra stränder och klart vatten 2. Boende riktigt nära en strand (tips på hotell mottages tacksamt) 3. Gott om tavernor/möjlighet att variera maten 4. Kort transfertid 5. Pool på hotellet 6. Möjlighet att göra lite utflykter och besöka t ex andra öar Vi är inte intresserade av hotellkomplex med all inclusive och liknande, utan är framför allt på jakt efter ett hotell med pool och som ligger riktigt nära en strand. Vi vill kunna växla under dagen mellan strand och hotell. Samtidigt vill vi inte bo för avsides heller. Jag har läst om någon slags badbåt som går mellan Skiathos stad och hotell eller stränder, är det någon som har erfarenhet av det? Kanske finns det andra öar som skulle passa, men stränderna och badet är som sagt första prioritet. Är det någon med erfarenhet av Skiathos som kan tipsa om bra hotell? Hälsningar Haukr |
|
||||
|
||||
Sv: Bra stränder och strandnära boende?
Skiathos har begåvats med massor med fina sandstränder, så det skulle säkert vara ett perfekt resmål för er. Det finns ingen strand i Skiathos stad, närmsta strand där det finns hotell och tavernor är Megali Amos. Därifrån är det nära till Skiathos stad. Megali Amos hör dock inte till öns bästa stränder. Transfern är kort. Ni kan göra båtutflykter till Skopelos och till Alonissos.
|
|
||||
|
||||
Jag tycker att det är bäst att bo i Magali Amos så att man har Skiathos stad på gångavstånd. Men som nyss skrivits, stranden är ganska medioker jämfört med pärlbandet av toppstränder söder/sydväst om M A. Det är dock väldigt enkelt att gå ner till vägen och hoppa på en buss och för en billig penning, ta sig ut till en bättre strand.
Vill man bo strandnära vid någon av de bästa stränderna, så får man ju i stället åka in till staden på kvällen. Det finns i princip ingenting annat än några hotell vid dessa stränder. Jag har ex.vis bott på Alexis, Villa Nina och Rea (som alla har pool) i Megali Amos. Bäst trivdes jag på Nina. Men de har endast 1-rumslägenheter. Alexis är nog att föredra om man är en större familj. Det har bla etagelägenheter. Skiathos stad är fylld av restauranger med bra mat. Det fanns förut en taxibåt mellan Achladies och Skiathos stad. Den har jag dock aldrig provat, då jag föredrar rena sandstränder, som det finns massor av på Skiathos. OM det skulle vara så att ni väljer en annan ö med samma premisser, så kan jag rekommendera Kefalonia och byn Lassi. Alla 6 punkterna passar in på ön. //Conny |
|
||||
|
||||
Tack för era svar!
Kefalonia känns nu också intressant, måste kolla upp det närmare. Blev lite svårare nu, men ett ganska angenämt problem... Lassi verkar kanske inte lika trevligt som Skiathos stad, men kan ju inte få allt. Eftersom två veckor är hyfsat lång tid känns det angeläget att hitta ett riktigt bra/passande hotell, så sökandet fortsätter. Kefalonia är nu under luppen, tillsammans med Skiathos. Kanske finns det fler kandidater? |
|
||||
|
||||
Citat:
Bara ett förtydligande. Man kan och ska inte jämföra LASSI med Skiathos stad. Lassi är bara en "turist-förort" till Argostoli, som är huvudstaden på Kefalonia. Det är perfekt för en barnfamilj att bo i Lassi, nära de fina stränderna. Man kan även gå på restaurang på kvällarna i byn om man vill. Lassi är oxå en bra bas för utflykter runt ön. Men sen har man Argostoli på gångavstånd. Det är en jättefin stad, som absolut inte är uppbyggd kring turism. Tiden det tar att gå in till stan beror på var man bor i Lassi. Men vi bor ofta i norra delen, och då tar det max 15-20min. I jämförelse så tar det lika lång tid att gå från hotell Alexis i Megali Amos på Skiathos och in till staden. Ska man jämföra platserna här, så måste man jämföra Skiathos stad med Argostoli. Men jag vet inte om man kan jämföra dessa heller. Skiathos stad är en fantastisk kosmopolitisk stad med en massa gränder och annat. Argostoli är en genuin grekisk stad med en jättefin hamnpromenad, torg osv. Båda är unika i sig. //Conny |
|
|||
|
|||
Hotel Esperides / Achladies Beach / Skiathos
Hotell med halvpension, ok middagsbuffé som kan bli något enahanda om man äter där varje kväll. Finns annars 2-3 tavernor i området. Fräscht hotell, men som vanligt i Grekland, hårda sängar. Pool och strandbar där det finns enklare lunchmat. Stranden är bara en trappa ner från hotellets strandterrass. Taxibåt till Skiathos stad avgår alldeles vid hotellet, kostade €2,50/person förra året, tar ca 15 minuter till gamla hamnen. Rekommenderas varmt. Åka i varm knökfull buss under högsäsong går inte att jämföra med kvällsbrisen i håret när båten är på väg till stadens kvällsnöjen Transfertid från flygplatsen ca 10-20 min, ca 4-5 km. Går direktflyg med t.ex. Apollo och säkert andra bolag. Båtutflykter runt Sporaderna finns så klart. Stranden är klart ok, inte jättelånggrunt, men för små barn fungerar den. Solstolarna nära vattenbrynet ger bra uppsikt över barnen. Kostar €8.00 /dag för två solsängar och parasoll, modell större. Foto taget från hotellets strandterrass 2012: Taxibåten: |
|
||||
|
||||
Hej PlayItLoud!
Fina bilder! Hotel Esperides verkar vara kanon och skulle passa oss perfekt. Jag har haft ögonen på det och tycker att det verkar uppfylla de flesta av våra önskemål. Ett (stort) krux, dock. På Apollos hemsida står det att det endast finns dubbelrum för 2-3 personer. Åker man på familjesemester i två veckor känns det inte kul att bo med varsitt barn i varsitt dubbelrum, då vill man gärna bo tillsammans. Vet inte om det går att lösa på något sätt. Kanske går att ställa in ytterligare en extrasäng även om det blir trångt? Båttaxin låter fantastiskt. Det där med knökfulla bussar går bort, den där havsvinden i håret motiverar ju alla gånger den (mycket blygsamma) mellanskillnaden i pris. |
|
|||
|
|||
Rummet är rätt litet, får nog plats med en liten extrasäng, men två stycken blir jag lite tveksam till. Du får nog helt enkelt höra med hotellet vad dem kan hjälpa till med.
Båttaxin går under högsäsong varje halvtimme, utom ett par tillfällen under dagen då föraren har lunch-/middagspaus. Det fanns även en höghastighetsbåt som gick Skiathos stad - Achladies beach - Koukounaries beach, €10/person för trippen från Achladies beach, ca 10-15 minuters gångtild till Koukounaries beach. Just den stranden är ett måste vid ett besök på Skiathos. Tre avgångar på förmiddagen från Achladies beach och tre på eftermiddagen från Koukounaries beach. Tidtabeller till både taxibåt och snabbbåten finns vid bryggan på Achladies beach. |
|
||||
|
||||
Trevligt att höra lite mer om båttaxin, det verkar riktigt bra att man även enkelt kan ta sig sjövägen till andra stränder.
Har hittat ett annat hotell som skulle kunna fungera, Kassandra Bay. Eftersom sommarresorna för 2014 inte släppts ännu är det svårt att veta något om prisläge och arrangörer (Apollo och Air Tours har det i sitt program idag). Enda nackdelen är att det verkar ligga lite "off"', bara en taverna vid stranden i närheten. Jag är av den erfarenheten att det oftast blir mycket billigare att sy ihop sin resa med flyg och hotell själv via nätet. Hur fungerar detta i Grekland? Ta Skiathos t ex, är det lätt att boka flygstolar under sommaren (juni)? Finns det även reguljära flygbolag som flyger på Skiathos? |
|
|||
|
|||
Kassandra bay har jag inte bott på, men det ser fint ut på Apollos hemsida.
Vad gäller reguljärflyg så får andra svara på det. Jag är den bekväma typen som kör enligt: charterarrangörens hemsida, några klick, boka och betala På Apollo's hemsida ser jag att det går att boka flygstolar till Skiathos. |
|
||||
|
||||
Nej, inte från Sverige. Boka av charterbolagen, de säljer flygstolar till Skiathos.
|
|
|||
|
|||
Re: Bra stränder och strandnära boende?
har bott på Esperides med två barn för ca 5 år sedan. hade 2 rum bredvid varandra med markaltan, precis bakom polen. Perfekt då vi kunde springa in och ut till varandra och när barnen somnat satt vi utanför...ibland somnade de i ett rum och vi bar över det ena när det blev dags för oss vuxna att sova! Därifrån hade vi även viss havsutsikt och jättenära stranden, bara några steg....
Vi tyckte halvpensionen var fantastiskt bra med bra variation och många rätter. Vi åt nu inte där alla kvällar utan tog båten in till stan och åt där! nära till busshållplats när man ska åka till fina stränder. /Emma |
|
||||
|
||||
Hej Emma
Tack för tipset om dubbelrum i markplan bredvid varandra, det kanske är ett alternativ. Ska fundera på det och se vad Apollo och Ving erbjuder när de släpper sina sommarresor senare i höst. Funderar även på att kombinera en vecka på Skiathos med en vecka på Skopelos. Är det någon forumläsare som har erfarenhet av det, och vad ska man i så fall börja med? Det lugna och (som det verkar) lite "genuinare" Skopelos eller det fartigare Skiathos? Några synpunkter/argument? |
|
|