|
||||
|
||||
Fällda flygstolar. Skyscanner
Vill stoppa fällbara stolsryggar
Nio av tio flygplansresenärer vill stoppa fällbara stolsryggar. Vad tycker du? När en resenär lutar bak stolsryggen blir det oundvikligen på bekostnad av personen som sitter bakom. I en ny internationell undersökning från resesöksajten Skyscanner visar det sig att majoriteten kan tänka sig att bli av med möjligheten att kunna luta bak flygplansstolen för att slippa få någon annans stol i knät. 91 procent uppger nämligen att de vill förbjuda stolsryggar som går att fälla bak. 43 procent vill att detta även ska gälla på långdistansflyg. Samtidigt som majoriteten vill sätta stopp för fällbara stolsryggar är det många som själva gärna lutar sig tillbaka – utan hänsyn till vem som sitter bakom. Sju av tio resenärer uppger nämligen att det inte spelar någon roll för dem om en gravid kvinna sitter bakom om de väl bestämt sig för att fälla bak stolsryggen. Ännu fler, 80 procent, struntar i om personen bakom är gammal och skör. Undersökningen visar också att den som får en stolsrygg i knät sällan har blivit förvarnad eftersom få säger till eller ber om tillåtelse. En tredjedel uppger att de är oroliga över vilken reaktion de kan tänkas få då de ber om lov att få luta sig bakåt och hela 64 procent svarar att de faktiskt aldrig bett om tillstånd. Skulle fällbara stolsryggar totalförbjudas finns det dock en skara människor som troligtvis skulle bli extra glada: kabinpersonalen. När Skyscanner frågade 900 flygvärdinnor svarade fler än sex av tio att de någon gång varit inblandad i eller bevittnat ett bråk om ett bakåtlutat säte. Arne |
|
||||
|
||||
Sv: Fällda flygstolar. Skyscanner
Jeg personlig er ikke spesielt opptatt av om seteryggene kan felles ned eller ikke K a n de det, gjør jeg det i blant, går det ikke an er det også greit på de korte flyreisene jeg har hatt hittil
S å Arne - da vi reiste med Ryan Air til Kos i august, tenkte jeg plutselig på d e g da jeg oppdaget at seteryggene ikke kunne felles ned - det var forøvrig et "nytt og fint" fly Senast redigerad av kari den 2013-10-04 klockan 11:17. |
|
|||
|
|||
Jag vet nu inte hur tillförlitlig denna undersökning är, man kan ju skämta och svara att "jag fäller oavsett vilka som sitter bakom"
Jag själv fäller sällan numer men nu sista resan ner till Aten med SAS kollade jag faktiskt när jag gick genom gången till toaletten och de allra flesta av de som fällt ner sitt ryggstöd var de med LÅNGA ben! Själv hade jag en ång person bakom mig så jag fällde inte, men han hade fällt sitt säte. Ryan Air är ju idealet, nya fina plan inga säten som går att fälla ! Lissi |
|
||||
|
||||
Jag fäller aldrig stolen. La av med det för många år sedan. Det är ju så kort resa.
|
|
||||
|
||||
Jag fäller heller aldrig stolen, men så flyger jag ju oftast med Ryan Air
/Wolfen |
|
|||
|
|||
Jag fäller sällan ner stolen,OM jag inte har tvingats gå upp kl. 4 och är jättetrött.
|
|
||||
|
||||
Vi flyger ofta mitt i natten och jag fäller alltid sätet...omöjligt att sova om man ska sitta rak i ryggen...
|
|
||||
|
||||
Jag fäller aldrig ner stolen oavsett vilken tidpunkt resan går. Det är så tråket att ha en stolsrygg i knäna. Man borde fråga först om det går bra att fälla.
PANAKAKIS |
|
|||
|
|||
Jag brukar fälla stolen, det är så skönt att slumra till en stund... Men jag tillhör den artiga typen, så jag brukar fråga personen bakom om det är ok, har aldrig råkat ut för något obehagligt i samband med detta!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Självklart kollar man med bakomvarande om man ev ska fälla sitt säte. Ibland kan det annars ha omkull glas eller flaskor och det är ju inte så kul. Masse |
|
||||
|
||||
Till Grekland fäller jag kanske eventuellt med viss tvekan sällan ryggstödet
Vid längre turer Beijing, Shanghai eller Sao Paulo är det ett måste om man ska kunna sova. lolis |
|
|||
|
|||
Fäller aldrig på resan till Grekland eller i övrigt i Europa. Men däremot när jag reste till Bankok, då reste jag första klass och kunde fälla sätet och höja benen. Väldigt skönt på en så lång resa, som annars är en pina.
Ryan Air reser jag aldrig med av solidaritets skäl, så det är inte aktuellt. Carina |
|
||||
|
||||
Sitter alltid med stolsryggen uppfälld, tycker nästan det är bekvämast så... men överseende som man är tycker jag det är helt okej om personen framför har sin nedfälld Förstår dock att vissa personer av längdmässiga skäl kan ha problem och ibland är det väl då möjligt att köpa plats med extra benutrymme? Själv tycker jag det är viktigt med fönsterplats och betalar gärna extra för sådan... men detta gäller nog bara charterflyg?
Simetra |
|
||||
|
||||
Citat:
// Malin |
|
||||
|
||||
Citat:
Simetra |
|
|||
|
|||
Ryan Air har nog bara prioriterad ombordstigning dvs Du får gå ombord före oss andra och välja plats, men jag tror inte du kan boka en särskild plats innan.
Lissi |
|
||||
|
||||
Skulle inte heller fälla stolen eftersom jag vet hur obekvämt det blir för personen bakom.
|
|
|||
|
|||
Fast igentligen blir det väl inget obehag för den bakom om även den har fällt sin stol?
|
|
||||
|
||||
Tveksamt o själv skulle jag då inte vilja tvinga alla som sitter bakom mig till en "kedjereaktion". Att slopa fällbara säten på de korta flygningarna låter som ett bra initiativ.
|
|
|||
|
|||
Jag har då aldrig tvingat någon bakom mig att också fälla sin stol..... Många gillar att göra det utan att känna sig tvingade till det...
|
|
|