Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-04, 09:44
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Fällda flygstolar. Skyscanner

Vill stoppa fällbara stolsryggar

Nio av tio flygplansresenärer vill stoppa fällbara stolsryggar. Vad tycker du?
När en resenär lutar bak stolsryggen blir det oundvikligen på bekostnad av personen som sitter bakom. I en ny internationell undersökning från resesöksajten Skyscanner visar det sig att majoriteten kan tänka sig att bli av med möjligheten att kunna luta bak flygplansstolen för att slippa få någon annans stol i knät. 91 procent uppger nämligen att de vill förbjuda stolsryggar som går att fälla bak. 43 procent vill att detta även ska gälla på långdistansflyg.
Samtidigt som majoriteten vill sätta stopp för fällbara stolsryggar är det många som själva gärna lutar sig tillbaka – utan hänsyn till vem som sitter bakom. Sju av tio resenärer uppger nämligen att det inte spelar någon roll för dem om en gravid kvinna sitter bakom om de väl bestämt sig för att fälla bak stolsryggen. Ännu fler, 80 procent, struntar i om personen bakom är gammal och skör. Undersökningen visar också att den som får en stolsrygg i knät sällan har blivit förvarnad eftersom få säger till eller ber om tillåtelse. En tredjedel uppger att de är oroliga över vilken reaktion de kan tänkas få då de ber om lov att få luta sig bakåt och hela 64 procent svarar att de faktiskt aldrig bett om tillstånd.
Skulle fällbara stolsryggar totalförbjudas finns det dock en skara människor som troligtvis skulle bli extra glada: kabinpersonalen. När Skyscanner frågade 900 flygvärdinnor svarade fler än sex av tio att de någon gång varit inblandad i eller bevittnat ett bråk om ett bakåtlutat säte.

Arne
Svara med citat
Gammal 2013-10-04, 10:26
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Standard Sv: Fällda flygstolar. Skyscanner

Jeg personlig er ikke spesielt opptatt av om seteryggene kan felles ned eller ikke K a n de det, gjør jeg det i blant, går det ikke an er det også greit på de korte flyreisene jeg har hatt hittil

S å Arne
- da vi reiste med Ryan Air til Kos i august, tenkte jeg plutselig
på d e g da jeg oppdaget at seteryggene ikke kunne felles ned
- det var forøvrig et "nytt og fint" fly

Senast redigerad av kari den 2013-10-04 klockan 11:17.
Svara med citat
Gammal 2013-10-04, 10:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag vet nu inte hur tillförlitlig denna undersökning är, man kan ju skämta och svara att "jag fäller oavsett vilka som sitter bakom"
Jag själv fäller sällan numer men nu sista resan ner till Aten med SAS kollade jag faktiskt när jag gick genom gången till toaletten och de allra flesta av de som fällt ner sitt ryggstöd var de med LÅNGA ben! Själv hade jag en ång person bakom mig så jag fällde inte, men han hade fällt sitt säte.

Ryan Air är ju idealet, nya fina plan inga säten som går att fälla !
Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-10-04, 11:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag själv fäller sällan numer
Jag fäller aldrig stolen. La av med det för många år sedan. Det är ju så kort resa.
Svara med citat
Gammal 2013-10-04, 11:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Jag fäller heller aldrig stolen, men så flyger jag ju oftast med Ryan Air

/Wolfen
Svara med citat
Gammal 2013-10-04, 11:34
Malina Malina är inte uppkopplad

Jag fäller sällan ner stolen,OM jag inte har tvingats gå upp kl. 4 och är jättetrött.
Svara med citat
Gammal 2013-10-04, 12:26
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jag fäller sällan ner stolen,OM jag inte har tvingats gå upp kl. 4 och är jättetrött.
Vi flyger ofta mitt i natten och jag fäller alltid sätet...omöjligt att sova om man ska sitta rak i ryggen...
Svara med citat
Gammal 2013-10-04, 13:56
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag fäller aldrig ner stolen oavsett vilken tidpunkt resan går. Det är så tråket att ha en stolsrygg i knäna. Man borde fråga först om det går bra att fälla.

PANAKAKIS
Svara med citat
Gammal 2013-10-04, 14:10
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Jag brukar fälla stolen, det är så skönt att slumra till en stund... Men jag tillhör den artiga typen, så jag brukar fråga personen bakom om det är ok, har aldrig råkat ut för något obehagligt i samband med detta!
Svara med citat
Gammal 2013-10-04, 18:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Ryan Air är ju idealet, nya fina plan inga säten som går att fälla !
Lissi
Flög med EasyJet för några veckor sedan. Toppentrevlig personal och ICKE FÄLLBARA SÄTEN.

Självklart kollar man med bakomvarande om man ev ska fälla sitt säte. Ibland kan det annars ha omkull glas eller flaskor och det är ju inte så kul.

Masse
Svara med citat
Gammal 2013-10-04, 18:45
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Till Grekland fäller jag kanske eventuellt med viss tvekan sällan ryggstödet
Vid längre turer Beijing, Shanghai eller Sao Paulo är det ett måste om man ska kunna sova.
lolis
Svara med citat
Gammal 2013-10-04, 21:01
Carina Carina är inte uppkopplad

Fäller aldrig på resan till Grekland eller i övrigt i Europa. Men däremot när jag reste till Bankok, då reste jag första klass och kunde fälla sätet och höja benen. Väldigt skönt på en så lång resa, som annars är en pina.
Ryan Air reser jag aldrig med av solidaritets skäl, så det är inte aktuellt.

Carina
Svara med citat
Gammal 2013-10-05, 00:17
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Sitter alltid med stolsryggen uppfälld, tycker nästan det är bekvämast så... men överseende som man är tycker jag det är helt okej om personen framför har sin nedfälld Förstår dock att vissa personer av längdmässiga skäl kan ha problem och ibland är det väl då möjligt att köpa plats med extra benutrymme? Själv tycker jag det är viktigt med fönsterplats och betalar gärna extra för sådan... men detta gäller nog bara charterflyg?

Simetra
Svara med citat
Gammal 2013-10-05, 12:01
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Själv tycker jag det är viktigt med fönsterplats och betalar gärna extra för sådan... men detta gäller nog bara charterflyg?

Simetra
Du kan boka sittplats på både Norwegian och Ryanair. de tar mindre betalt än charterflygen också har jag för mig

// Malin
Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 09:24
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Du kan boka sittplats på både Norwegian och Ryanair. de tar mindre betalt än charterflygen också har jag för mig

// Malin
Jo, men visst... det vill jag också minnas de gånger jag flugit (charter ) med Norwegian men priset var nog detsamma som hos de andra flygbolagen, dvs runt dryga hundralappen t.o.r p/p... rätt så överkomligt tycker jag Vad det kostar med extra benutrymme ska jag däremot låta var osagt... kan tänka mig att dessa är lite dyrare. Erbjuder förresten Ryanair och Norwegian sådana platser också?

Simetra
Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 11:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Ryan Air har nog bara prioriterad ombordstigning dvs Du får gå ombord före oss andra och välja plats, men jag tror inte du kan boka en särskild plats innan.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 12:33
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Skulle inte heller fälla stolen eftersom jag vet hur obekvämt det blir för personen bakom.
Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 13:47

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Skulle inte heller fälla stolen eftersom jag vet hur obekvämt det blir för personen bakom.
Fast igentligen blir det väl inget obehag för den bakom om även den har fällt sin stol?
Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 09:26
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Fast igentligen blir det väl inget obehag för den bakom om även den har fällt sin stol?
Tveksamt o själv skulle jag då inte vilja tvinga alla som sitter bakom mig till en "kedjereaktion". Att slopa fällbara säten på de korta flygningarna låter som ett bra initiativ.
Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 09:45

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Tveksamt o själv skulle jag då inte vilja tvinga alla som sitter bakom mig till en "kedjereaktion". Att slopa fällbara säten på de korta flygningarna låter som ett bra initiativ.
Jag har då aldrig tvingat någon bakom mig att också fälla sin stol..... Många gillar att göra det utan att känna sig tvingade till det...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:46.