|
|||
|
|||
Frappe'
Nu är jag väldigt sugen på en Frappe'..lär mig att göra en... behövs det någon särskild visp?
Sunny, som längtar tillbaks till goa Grekland. |
|
|||
|
|||
Sv: Frappe'
Jag brukar skaka ihop den i en shaker, det blir jättebra.
Gott nu i sommarvärmen även här hemma. Carina |
|
|||
|
|||
Citat:
Och vilken sorts kaffe använder ni? |
|
||||
|
||||
Kolla denna länken, lite dessertinspirerad men lät god.
http://www.kokaihop.se/recept/frappe-iskaffe // KR |
|
||||
|
||||
Jeg lager ofte frappe hjemme om sommeren, kjøper med meg
Nescafe Classic fra Hellas, har en liten frappevisp (også kjøpt i Hellas) Jeg har etterhvert sløyfet sukkeret, drikker helst min frappe "sketo" nå, men kondensert melk har jeg i. Fant denne oppskriften på nettet nå, litt " historie" følger med Frappé / Iskaffe Det høres kanskje ut som noe fransk, men denne kaffedrikken er så gresk som det går an. Oppfunnet i Thessaloniki i 1957, har den spredt seg til hver krik og krok i Hellas, og skal supes langsomt i selskap med et glass vann. De grunnleggende ingrediensene er pulverkaffe, vann og isbiter, mens sukker og kondensert melk («Viking-melk») kan tilsettes etter smak. Uansett hva du velger å tilsette, må en Frappé drikkes gjennom et sugerør. Ikke bare er dette nødvendig på grunn av det ganske så bitre skummet, det skal også brukes til rett som det er å røre gjennom kaffen. Til ett høyt glass trenger du: 2 ts pulverkaffe, så mørk/kraftig som mulig kaldt vann isbiter Valgfritt: sukker, 2 eller 4 ts *) kondensert melk Med stavmikser: Ha kaffe, ev sukker og en vannskvett i et høyt glass. Pisk dette til et virkelig tykt skum dannes. Fyll isbiter i glasset. Fyll opp med vann. Topp opp med en skvett melk hvis du bruker det. Med shaker/glass med tett lokk: Ha kaffe, sukker og en vannskvett i shakeren, sett på lokk og rist til det danner seg et skum. Fyll frappéglasset med isbiter, hell over kaffeblandingen, og fortsett som forklart over. *) Mengden av sukker er helt avhengig av hva du liker |
|
||||
|
||||
Citat:
Simetra ("kaffeböna") |
|
||||
|
||||
Aha, du har kondenserad mjölk. Då blir den nog väldigt lik den man får här, här har de väl oftast i Nou-Nou.
Jag har en visp som jag fått av en god vän hemma, han säger att den är en vanlig drinkvisp (köpt i Sverige). Använder vanlig mjölk här i Grekland, tycker att det funkar, är ändå inget fan av Nou-Nou. Har i kaffepulvret, lite vatten, vispar till skum, har i mer vatten och mjölk. Kör som du sketto = utan socker. I Sverige vet jag inte vilket Nescafe som funkar, köpte vilket som helst nån gång, blev inget vidare. Edit: red cup? Tack Simetra, precis vad jag behövde veta. |
|
|||
|
|||
TACK, för alla bra tips angående tillredning av frappe'.....
Tar ni 2 tsk pulverkaffe? Kari, jag vill inte heller ha socker i min frappe'...jag köpte också med mig Nescafe classic från Grekland, så bra!. . Simetra, tack för tips om Red cup..är det bäst att använda kondenserad mjölk?Och isf varför? En liten visp får jag genast inhandla.. en shaker har jag haft tidigare.. får också inhandlas, är bra att ha till annat också!. . OJ, vad många frappe' det ska bli i sommar.. ... Ibland får jag lyxa till det med receptet som KR tipsade om ! |
|
||||
|
||||
Kondenserad mjölk är tjockare. Men jag visste inte att det fanns osötad, så det var ett bra tips. Den enda jag visste om är rena kolan.
|
|
||||
|
||||
Mjölkvisp kallas de. Finns bl a på Clas Ohlson.
|
|
|||
|
|||
OK, då förstår jag, det får testas!..
|
|
|||
|
|||
OK, tack för info.. toppen!..
|
|
|||
|
|||
jag tar 2 tsk nescafe' classic och vatten efter smak, aldrig mjölk, tål inte det. Skakar och tillsätter is. Brukar köpa en shaker när vi är i Grekland så jag kan göra Frappe' som kan avnjutas på balkongen. Tillhör rutinen varje em.
Carina |
|
|||
|
|||
Det ska jag också börja med, nästa gång jag ska till Grekland, det är ju väldigt enkelt igentligen och SÅ gott!!..
|
|
|||
|
|||
Citat:
https://godgreskmat.wordpress.com/2010/09/26/frappe/ |
|
||||
|
||||
Citat:
- jeg var ikke klar over at det var din oppskrift, men det er vel en like stor feil å ikke oppgi kilden uansett...?! - jeg har flere oppskrifter på Frappe, men i steden for å finne dem, googlet jeg "frappe" og fikk mange treff. - valgte en (som altså er din) markerte den og kopierte. |
|
|||
|
|||
Skit samma vart recepten kommer ifrån, jag var ute efter hur ni som brukar göra frappe här hemma tillreder den, jag kunde ju lätt googla själv.. men tycker det är roligare att höra om era egna erfarenheter.
Tack för ert engagemang!.. |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Lycka till med Frapparna! |
|
|||
|
|||
Tack, för rättelsen Simetra, ska berätta sen hur jag lyckas med mina frappar. .så snart jag inhandlat alla tillbehör.. ..
|
|
|||
|
|||
Hemma dricker jag aldrig frappe, bara i Grekland!
Lissi. |
|
|