ÖVÄRLDEN | FASTLANDET | INFÖR RESAN | UNDER RESAN | ÖLUFFA |
OM GREKLAND | FORUM | E-GUIDER | BOKA HOTELL | SÖK |
En båtnörds drömresa med färjan Penelope A |
En grekisk bild berättar. Avsnitt 70.
Hej, jag heter Janne Eklund och jag är båtnörd. Så sa jag första gången jag besökte AB, eller Anonyma Båtnördar som organisationen heter. Att vara båtnörd menas att man tycker om att resa med färjor, att sitta i hamnar och se när färjorna kommer och går, att stå i aktern och titta ner på hamnarna, att se när hoppilandkallarna drar in tamparna och förtöjer färjorna, med mera med mera. Men, och detta är viktigt, ska det vara färjor av den gamla typen, och tyvärr finns det inte många sådana kvar. Inte heller Penelope A, som denna sida handlar om, finns kvar. Den längsta båtresan vi har gjort tog 15 timmar. Resan började i Pireus och vi gick in i nio hamnar innan vi var framme vid vårt slutmål, som var Santorini. Den långa båtresan gjorde vi med M/S Romilda och rutten var Pireus, Kithnos, Serifos, Sifnos, Kimolos, Milos, Folegandros, Sikinos, Ios och Santorini.
Läs om ovanstående långa båtresa här »Men nu ska det handla om en båtnörds resa med Penelope
A. Resan började i hamnen Gavrio på Andros och slutade
i hamnen på Tinos. Vi passerade inte några andra öar
så det blev inga hamnstopp under färden. Det som var unikt
med den här resan var att vi blev inbjudna till bryggan av en
styrman ombord. Det hade vi aldrig tidigare varit med om. När kaptenen
ombord upptäckte att vi stod på bryggan fick styrmannen en
utskällning och vi blev barskt förvisade till däck igen.
Information om Penelope A finns längst ned på sidan.
Greklands vackraste färja Penelope A på väg till hamnen i Gavrio på Andros. Tamparna dras in till land av två hoppilandkallar.
Vi får tålmodigt vänta med att gå ombord tills alla har gått av.
Att stå och titta ner på en hamn gör en båtnörd mycket lycklig. |
De vackra livbåtarna på färjan Penelope
A.
Det är syner som den här som gör en båtnörd glad.
För att inte tala om att stå i aktern och lyssna på motorljudet.
Vi gick en runda på färjan och njöt av det vackra vädret och den fina båtresan. När vi kom till bryggan stannade vi till och tittade in. Styrmanen frågade om vi ville komma in och se hur där såg ut. Det hade vi aldrig varit med om tidigare, så vi svarade med ett rungande JA!
Styrmannen som bjöd in oss till bryggan. |
En dröm gick i uppfyllelse för en båtnörd som jag.
Camilla är inte lika båtnördig som jag är, men även hon facinerades.
Här kunde man se Penelope A:s färdväg.
Det märktes tydligt att Penelope A var en gammal färja. |
När vi närmade oss hamnen på Tinos gjorde hoppilandkallarna sig redo.
När kaptenen till vänster dök upp bannade han styrmannen som släppt in oss på bryggan.
När vi kom fram till Tinos satte vi oss på ett kafé och väntade på vår hyresvärdinna. (Vi hade bokat rum i förväg.) När vi satt där på kaféet och drack en komma-fram-öl såg vi en tavla där Penelope A var avmålad. Så vi knöt i hop säcken efter en underbar dag tills havs.
Tavlan med den vackra färjan Penelope A.
INFORMATION OM FÄRJAN PENELOPE AFärjan Penelope A är en av de mest ikoniska passagerarfärjorna i Greklands moderna sjöfartshistoria. Hon byggdes 1972 i Brest, Frankrike, och började sin karriär som Horsa för det brittiska företaget Sealink. Under 1970- och 1980-talen trafikerade hon rutter över Engelska kanalen. År 1992 såldes fartyget till det grekiska rederiet Agoudimos Lines, där hon döptes om till Penelope A. Efter en omfattande ombyggnad i Perama började hon trafikera rutten RafinaAndrosTinosMykonos, och blev snabbt en favorit bland resenärer till Kykladerna. Hennes popularitet bidrog till Agoudimos Lines framgångar under 1990-talet.
Penelope A på väg till hamnen i Rafina.
År 1999 köptes fartyget av Minoan Flying Dolphins och fick namnet Express Penelope under varumärket Hellas Ferries. Hon fortsatte att trafikera Kykladerna fram till 2004, då hon återköptes av Agoudimos Lines och återfick namnet Penelope A. År 2014 bogserades hon till Elefsina Bay, där hon förblev förtöjd i över ett decennium. I slutet av 2024 auktionerades Penelope A ut för skrotning. Den 7 mars 2025 anlände hon till Aliaga i Turkiet för att skrotas, vilket markerade slutet på en över 50 år lång karriär. Penelope A:s historia är ett tydligt exempel på hur ett fartyg kan bli en symbol för en era inom sjöfarten. Trots sitt slut i skrotningsvarvet kommer hon att förbli ihågkommen av både besättningar och passagerare som en älskad färja i Egeiska havet.
Fler avsnitt från serien "En grekisk bild berättar" »Fler bilder på färjor i Grekland finns här »
|
HEM |
OM KALIMERA |
STÖD KALIMERA |
COOKIES |
SÖK |
E-GUIDER |
BOKA HOTELL |
ENGLISH
|
© 1997-2025 Janne Eklund/Kalimera |