Kalimera Grekland Kefalonia.

Utflykt med bil till norra Kefalonia

Det blir bara varmare och varmare. I natt hade vi väldigt svårt för att sova. Körde full sprutt på AC:n, sov en stund, vaknade för att det var för kallt, stängde av AC:n, somnade om, vaknade för att det var för varmt, körde full sprutt på AC:n… Ja, ni fattar...

Trötta och varma gav vi oss av tidigt även denna morgon. Började med en färjetur till Lixouri, en stad som fick vårt gillande, och fortsatte sedan ner till Xi beach. Xi (det är inte kinesiska) var verkligen en skithäftig långsträckt sand med brunröd fin sand. Så himla annorlunda. Landskapet var ganska likt det som finns kring VlychadaSantorini.

Xi beach. Kefalonia.

Xi beach.

Efter att ha utforskat denna annorlunda del av Kefalonia körde vi norröver. Vi möttes av fantastiska vyer. Stannade återigen vid Myrtos beach. Svårt att låta bli att stanna vid en så otroligt vacker strand.

Mirtos beach. Kefalonia.

Myrtos beach.

Nästa stopp var Assos, en liten juvel till by. Åker vi hit igen (vilket vi säkert gör) ska vi bo i Assos. Det var så otroligt fint i Assos! Byn var liten och mysig och låg så vackert.

Assos. Kefalonia.

Underbara Assos.

Färden gick vidare norröver, vårt mål var Fiskardo där vi skulle träffa en kollega till Camilla som heter Kicki. Innan vi körde ner till byn gjorde vi en liten avstickare till en strand som heter Emblisi. Fick en känsla av Alonissos där. Fint.

Fiskardo är en av de finaste hamnbyar vi sett. Det är vi inte ensamma om att tycka. Men jisses så mycket folk. Segelbåtarna ligger tätt, tätt, tätt. För att segelbåtarna ska få en kajplats måste de komma till hamn tidigt. När vi kom till Fiskardo klockan 14.00 var det redan fullt i hamnen. I stället får båtarna ligga på svaj utanför hamnen. Tills det blir fullt även där. Priserna på tavernorna skiljde sig kolossalt, en grekisk sallad kostade mellan 4.20 € och 7.50 €. Vilket pris vi valde förstår ni säkert. :-)

Lunch i Fiskardo. Kefalonia.

Lunch i Fiskardo. Det är inte lätt att fota med självutlösare. Får vi plats i bild? Ja!

Efter en lunch med Kicki och hennes seglarkamrater körde vi sakta hemåt. Vi valde småvägarna över berget. Även på denna sida av ön möttes vi av vyer som fick oss att himla med ögonen.

PS. Vårt boende har gått från suspekt till mycket bra!

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »