Kalimera Grekland Naxos.

Utflykt till Damalas och Filoti på Naxos

Vilken tur att Camilla var ute och red häst igår. Då var vädret helt perfekt. Idag var himmelen täckt av tunga regnmoln när vi vaknade. Frukost på balkongen var det inte tal om idag. Vi åt inomhus, med tända värmeljus och vacker musik strömmande ur iPoden. Mysigt det också.

Att äta frukost inomhus är också mysigt, om det inte händer varje dag vill säga.

Idag skulle vi egentligen ha plockat oliver igen. Tyvärr blev plockningen inställd på grund av regn. I stället tänkte vi köra till Apiranthos och äta lunch, och se hur den fina marmorbyn är under lågsäsong. Men på vägen dit ångrade vi oss och bestämde oss för att bestiga Naxos högsta berg Zas (1001 m).

Men inte heller det blev av, berget var täckt av elaka moln. Så det fick bli ett besök i Damalas, som är en av Naxos mindre byar, känd för sin keramik, och en gammal bevarad olivpress. Byn är sevärd och helt klar värt ett besök.

The old Olive Press in Damalas, Naxos. Greece.

Den gamla olivpressen i Damalas.

Damalas ligger nära Filoti som är Naxos näst största stad och har cirka 1 500 invånare. Där stannade vi till. Huvudgatan brukar under sommaren pulsera av liv. På kaféerna och tavernorna under de stora platanerna brukar det vara fullt med folk. Nu var allt stängt. Så någon lunch i Filoti var det inte tal om.

Huvudgatan i Filoti på Naxos med sitt platantorg med kaféer och tavernor.

Huvudgatan i Filoti med sitt platantorg med kaféer och tavernor.

I stället för att äta lunch strosade vi runt i den fina byn. Jag tror att många missar att stanna till i Filoti, vägen till Apiranthos går genom byn, och det är en mycket kändare by. Stanna gärna till här nästa gång du är på Naxos.

Filoti är Naxos näst största stad och har cirka 1 500 invånare.

En av många trånga gränder i Filoti.

Trappor i Filoti på Naxos i Grekland.

Trappor i Filoti. Märkligare trappa har vi nog inte sett någon annanstans.

Grekiskt bergste från Naxos i Grekland.

Vi undrade vad kvinnan hängde på tork. Det visade sig vara grekiskt bergste.

Resten av dagen spenderade vi hemma på rummet. Läste böcker och spelade tavli. Det regnade rejält och kylan var bitande. Vi var väldigt tacksamma för att vi har värme på rummet. Trots kylan gick vi ner till en ouzeria på hamnpromenaden och drack varsin ouzo innan vi åt middag på Metaxi Mas. Igen!

Höga vågor vid Grotta beach  på Naxos.

Så här såg Grotta beach ut när vi gick ner till hamnpromenaden. Ruggigt och kallt.

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »