Sol- och badresa till Skiathos & Skopelos. Del 2.

Måndag: Idag slappade vi på morgonen för vi skulle åka till Skiathos kl 13:35. Väl där sökte vi upp Eleni Makri, som vi träffade när vi kom till hamnen från flyget. Vi installerade oss på ett av hennes rum precis ovanför hamnen.

Skiathos

Skiathos. Hotell med utsikt.

På den här balkongen kunde man tillbringa mycket tid om man bara ville slappa.

Vi tog en promenad utefter vattnet österut och kom till Megali Ammos. Det var ju inte så långt. På vägen passerade vi en oändlig mängd restauranger. Verkar vara en mycket trevlig stad. Otroligt mycker mer turister än på Skopelos.

Vi fick tips om flera restauranger av vår granne, en norska som var på Skiathos första gången i juni och redan tillbaka, ensam. Första kvällen åt vi på Dionysos, kanongod mat. Till vår överraskning var det en meny vi beställt, trots att den var obetydligt dyrare än vi var vana vid, så vi fick både förrätt och kaffe med avec. Totalt 43 Euro med 2 halvflaskor vin.

Tisdag: Hyrde scooter för veckan. En inte alltför ny 100 kubikare. 48 Euro för 6 dagar var väl OK. Vi åkte ut mot Koukounaries och hamnade på Agia Eleni, ovanför Banana Beach. Det var en lite mindre strand med Taverna. Inte mycket folk, en bra strand.

Agia Eleni beach på Skiathos.

Vi kollade in Koukounaries när vi åkte hem, men den tilltalade oss inte speciellt. Alldeles för stor och för mycket folk. Massa rader med stolar. Undrar hur det ser ut i augusti!!

Koukounaries beach på Skiathos.

Onsdag: Vi fick tips av Lisa, vår granne, om Albenakia, en liten strand mellan Koukounaries och Banana. Den gillade vi. Klockan halv ett på dagen var vi 25 personer på stranden. Det är egentligen en fortsättning på Koukounaries, men det går inte att gå efter stranden - perfekt.

Albenakia beach på Skiathos.

Torsdag: Vi hade tänkt oss till Banana Beach, men halvvägs uppför den sista långa branta backen blåste det så mycket så jag fick hålla emot scootern och det gick stora gäss på vattnet, så vi vände nedför backen och valde Albenakia igen, den hade vi ju inget emot. Den låg bättre för vinden.

Albenaki, Skiathos.

Tavernan är ju inte den allra bästa, omelett, sandwich eller grillad bläckfisk (!!) kunde man få. Det är bättre under högsäsong. Men det var goa gubbar som jobbade där.

Regn på Skiathos.

Papadiamantos i Skiathos stad.

På kvällen kom det oväder som talats om dagen före. Det började åska och blåsa och regna - och som det regnade! Här turistgatan Papadiamantos.

Det blixtrade nästan hela natten och det var nog 3 cm vatten på gatstenarna, så de enda medhavda sandalerna var helt genomblöta. Jag har aldrig behövt mer än ett par skor på våra solsemestrar. Det såldes paraplyer som aldrig förr i varenda butik.

Fredag: Det blev mycket promenad i stan den här dagen, det var molnigt och vi hade ju ändå badat rätt mycket. Jag gick med stavar för att kunna gå och det gick bättre än det senaste halvåret. Men folk glodde verkligen och Ewa som gick efter såg hur man skrattade åt mig.

Lördag: Förmiddagen lite grå, men det klarnade upp framåt lunch, så vi tog en promenad till "charter-stranden" Megali Ammos. Den är lång och smal och inget vidare. Ute i vattnet var det mycket stora stenar som man slog i, rekommenderas ej. På kvällen gick vi upp efter den gamla hamnen, restauranger hela vägen efter stupet ner mot havet. Vi åt på en relativt lyxig restaurang. Grillad fisk, kanon!

Söndag: Vi hade ställt klockan på 8.30, men det var molnigt så vi somnade om. Framåt 11 började det klarna så vi tog scooterna till Troulos som var en jättefin strand, även om det var mycket solstolar och folk. Det fanns flera riktigt bra och stora tavernor. Vi var kvar till halv 6.

Troulos beach på Skiathos.

En drink på Papadimantis sedan gick vi och hämtade våra nyinköpta ringar. Det var nämligen så att jag upptäckte på Skopelos att jag saknade min vigselring. Borta. Antagligen ligger den på havsbotten. Det kan vara problemet med att börja ett nytt liv och gå ner en hel massa i vikt. Ewas försvann ju redan för många år sedan. Så vi avnjöt en "förlovningsmiddag" i en smal gränd på restaurang 1901.

Skiathos. Taverna.

Därefter lite avskedsvin på vår fina altan. Med utsikt över en massa fina båtar.

Hamnen på Skiathos.

När vi åkte ut till stränderna lite längre bort passerade vi områden som brann i början på sommaren.

Skogsbrand på Skiathos.

Totalt sett tyckte vi bättre om Skopelos, fantastisk ö. Lite liknar den Amorgos, grön och fin och inte alls så mycket turister.