Nyfikna på Ios och Folegandros. Del 4.

På kvällen gick vi ut 20.30, stannade vid en kafenio högt upp i Chora vid en kyrka, där det bara satt en ensam äldre man. Han berättade om sitt liv som jordbrukare, med arbete högt upp bland terrasserna. Hans hustru hade dött ung, 53 år, och då brukade han få besök av hippies, som behövde mat och vin och han sällskap. Här kostade 2 ouzo bara 3 € och inte 6 eller 8, som barerna tar.

Det blev middag på The Nest, stället vi tyckte bäst om med grekisk musik och mat och även grekiska matgäster. Katogi var stängt för andra kvällen i rad. Vår känsla där, var att det mer liknade Kuba eller Karibien med tanke på musiken.

Chora. Ios.

Gränd i Chora.

Valma beach. Ios.

På lördag morgon lämnade vi tillbaka bilen och promenerade sedan stigen till Valma beach.

Vi visste sedan dagen innan att kiria Irini höll på att städa tavernan. Efter ett kortare bad vid den steniga stranden, gjorde vi som Janne, lyssnade på vågornas skvalp och skrev om våra upplevelser. Ylva samlade skräp på stranden och när hon bad Irini om en plastpåse fick hon en öl som tack. När jag gick upp och visade henne Jannes beskrivning av Ios och tavernan, fick även jag en öl, gratis. Vi tog vägen upp till hotellet och fick nya bildvinklar för kameran.

Gialos beach. Ios.

Gialos beach.

Till lunch ville vi ha en mindre mättande måltid och gick till Seven-Eleven. Ägaren hade bott flera år i Sverige, men hans svenska språkkunskaper var skrala. Han väntade på de svenska skolavslutningarna, då horder av ungdomar skulle fylla hotellen i närheten.

Utsikt från toppen. Ios.

Utsikt från toppen.

Eftersom det var Champion League-final, hade jag sett till att maten skulle kunna serveras som förrätt och fotbollen vara desserten. Det kunde ske på The Nest. Giouvetsin var god och fotbollen högklassig. Det var inte många som var intresserade, men jag lyckades skrämma en del i samband med de fem målen. På vägen hem vid 00.30-tiden kunde jag se att nattlivet börjat. Det var livat och glatt i de trånga gränderna bland de unga, men inte stötande.

Söndagens hemresa skulle ske kl. 17 med Flyingcat 4. Det blev den mycket större nr. 5. Vi hade redan dagen innan beställt fisksoppa på Akrogiali till kl. 14. Så väntan blev inte lång.

Ios blev en mycket härlig upplevelse, trots att vi inte hade tur med vädret. Det var lätt att prata med öborna. Det vackra är det inte många öar som slår. De trånga Kykladiska gränderna är underbara att promenera i. Vi kunde inte se några tiggare, inga albanska arbetare och inga växthus. Turisterna kom mot slutet av veckan. Avanti hotell var utmärkt och värdparet vänligt och hjälpsamt.

Avanti. Ios.

Avantis värdpar.

Folegandros fick vi inte riktigt grepp på under vårt dygn där. Gatorna var bredare, men ön kändes inte riktigt Kykladisk och vi var inte pålästa heller, eftersom turen dit inte var planerad i förväg. Under resan kunde vi konstatera att tavernorna på båda öarna tog c:a 10 € mer än på östra Kreta för måltiderna gällande 2 personer. Då åt vi både förrätt och huvudrätt och drack ½ liter vin. Maten var vi nöjda med, liksom samtalen med personalen. Hela kostnaden för resan, och då snålade vi inte, blev dryga 1.000 €.

Inga kyrkofotografier togs på Ios, trots att Ylva såg 16 i Chora. Inga virkande damer syntes på någon av öarna, förutom Ylva. När vi for dit sa Jannis att det blir nog en engångstur, men när vi reste tillbaka ville han gärna återkomma till Ios ännu en gång. Det var väl ett bra betyg? Frågan är: blir det som hippie eller som barlejon?

Hälsningar Jannis och Ylva

Folegandros på Kalimera » | Ios på Kalimera »