![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Dagens medelhavskost är nog ganska energität som Admirala säger och den ökade läskedrycksförbrukningen bidrar säkert också till problemet.
Jag pratade en del med en grekisk mormor i ungefär min ålder vid en av mina resor och hon höll igen på sötsakerna till sitt barnbarn och var väldigt intresserad av hur vi gjorde i Sverige. Hennes barnbarns farmor hade ett konditori så de var inte helt överens om vad som var lämpligt att stoppa i den lille. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Jojo. Jag växte upp i ett jordbrukarhem med helfet mjölk och lagad mat tre gånger om dan + kaffe med bullar och te med mackor däremellan... Så klart att jag ansågs som mager (snarast matled) och blev uppvisad för provinsialläkaren som bara gapskrattade...mamma muttrade hela vägen hem, minns jag.
|
|
||||
|
||||
![]()
Äter grekiska barn frukost? Föräldrarna gör det ju oftast inte. Det är inte sällan man ser barn på väg till skolan med en påse chips i näven.
|
|
|||
|
|||
![]()
I våras gick det en serie om övervikt och fetma i olika länder i världen på någon tv-kanal. I ett av programmen fick man följa en familj från Kreta där inte bara tonårsdottern var mycket överviktig utan även föräldrarna.
I programmet sas det att problemet med ökande övervikt/fetma i Grekland var speciellt stort just på Kreta. Enligt programmet var den främsta orsaken att man mer och mer övergav den traditionella kretensiska/grekiska maten och åt mer snabbmat och annat onyttigt istället. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Man skulle ju kunna tänka sig att just den traditionella grekiska maten är perfekt bara man minskar på kolhydraterna. De värsta bovarna är väl då vetemjöl och socker. Finns denna diskussion överhuvudtaget i Grekland? Anne |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dessa kiosker finns även på låg och mellanstadiet, egentligen får inte kioskerna sälja det här skräpet men det gör det ändå. Kommer ihåg ett föräldramöte i småskolan då min man påpekade detta för rektorn, de trodde nog att den svenska konstiga mamman hade påverkat min man att vara så ordentlig. Eftersom man inte får mat i skolan så äter barn lagad mat när de kommer hem från skolan. De slutar mellan 14-15.00 då äts lunchen, därefter blir middagen senare på kvällen vilket inte heller är det bästa. Min dotter som är 16 år och flyttat till Sverige i somras tycker det är rena himmelriket i svensk skola där man får lagad mat, hon tycker att de svenska barnen klagar väldigt mycket på maten i skolan och är bortskämda. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
/Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=Netwolf;257758]
Vet inte om jag fattar trögt, men varför är det fel med sen middag? OTE] Tror inte att du är trög, men min tanke är att äta en bastant middag vid kl 9 på kvällen säger ju dietister att man inte ska göra. Något lätt på kvällen är väl ändå det bästa. Man sover bättre utan en måltid sent på kvällen i magen. Då går ju kroppen på lågvarv och kalorierna sätter sig bättre runt fettdepåerna. Oftast äter barnen i Grekland en lättare lunch och middagen på kvällen blir huvudmålet. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag tror även att fetman kommer sig av att grekiska barn inte har tid att utöva någon sport på fritiden, utan sitter och pluggar alla lediga timmar efter skolan. Det är inte mycket de rör på sig, mellan skola och hem oftast. Även på sommarlovet går de på sommarskola för att kunna hänga med. Många grekiska mammor jobbar numera och den hemlagade maten som den äldre generationen av mammor hade tid att lägga ner, den bytts ut till snabbmat. |
|
|||
|
|||
![]()
Ja nar jag gick i skolan (i Sverige) klagade jag ocksa pa skolmaten som alla andra, och sen nar jag flyttade till Grekland fick jag ett helt annat perspektiv pa det hela som med sa manga andra saker och skams verkligen nar jag tanker pa hur bortskamd jag var. Nar jag ser tillbaka pa det sa ar det pa nat satt sa konstigt att vi alla inte bara kunde uppskatta att vi hade privilegiet att fa mat i skolan, men sa ar det val tragiskt nog nar man ar van vid nanting och dar vissa saker i samhallet tas for givet. Man lever i sin lilla bubbla pa nat satt och ser inte utanfor den bubblan.
|
![]() |
|
|