Kalimera Grekland Naxos.

En dag då allt och inget hände på Naxos

Igår beställde jag en klipptid till klockan 10.00 idag. Jag var där i god tid (svensk punktlighet), ingen där. Strax efter tio kommer en tjej, jag sätter mig glatt i stolen och väntar. Hon förklarar då på grekiska att min frisör kommer senare. Hur mycket senare frågar jag. Hon svarar något som jag inte förstår. Då pekar hon på en klocka och visar att min frisör kommer om en timme. Klockan hon pekar på är 08.35, alltså klockan 09.35, och nu är alltså klockan 10.05. Jag gick därifrån och kom tillbaka klockan 11.00, då var det två andra före mig. Klockan 12.00 blev det min tur. Men vad spelar tiden för roll. Jag är i alla fall nyklippt och fin, ser ut som Brad Pitt. Hoho.

Klippa håret på Naxos i Grekland.

En nyklippt Janne som efter flera timmars väntan såg ut som Brad Pitt. :-D

För mig var det den femte gången jag klippte mig under denna resa. Av fem gånger har det blivit bra två gånger, en gång på Samos och nu här på Naxos. Camilla vågar inte klippa sig fler gånger under denna resa. Hon väntar tills hon kommer hem till sin frisör i Stockholm. Hon har kvar frisyren hon fick på Kreta för några veckor sedan, och hon är fortfarande ganska lik en anka.

Idag är vädret annorlunda. Det var mulet och grått och regnet hängde i luften. Vi bestämde oss för en dag hemma. Kände inte alls för att göra några utflykter. Efter att jag klippt mig gick vi ner till hamnen och kollade när Blue Star Ferries kom till hamnen.

Blue Star Ferries i hamnen  på Naxos.

Blue Star Ferries kom i tid. Ett femtontal gick av i hamnen, tre personer gick på.

Portaran i Naxos stad.

Sen gick vi i regnet ut till Portaran. Paraplyet köpte vi på Lefkas för fem månader sedan.

Express Skopelitis i hamnen på Naxos.

Det var inte många ute i regnet, det var vi två och en blöt katt. Express Skopelitis skulle snart avgå.

Vi kände inte för att äta lunch på någon taverna idag. Vi hade en burk soppa i kylen som vi värmde. Det var andra gången under resan som vi "lagade" mat hemma. Att vädret är som det är gör inget, vi trivs i alla väder. Resten av dagen satt vi hemma på rummet med tända värmeljus och läste böcker.

Äta  god lunch på Naxos.

Den spartanska lunchen bestod av en burk soppa och en öl.

Senare ikväll ska vi gå på fest. Michalis har namnsdag idag, och en av alla Michalis på Naxos har abonnerat en taverna med liveband. Grekiska fester börjar sent och slutar tidigt. Fattar inte hur vi ska orka hålla oss vakna till festen börjar. Nu när det är så mörkt brukar vi gå ut runt sjutiden och är hemma igen innan tio. Men, men, är det fest så är det.

Solnedgången i Naxos stad.

Solnedgången i Naxos stad den 8 november.

För att fördriva tiden innan festen gick vi ner till hamnen och tittade på solnedgången. Den är lika magiskt vacker i november som är den är på sommaren. Sen gick till den tämligen öde hamnpromenaden. Som väl är har några av ouzeriorna fortfarande öppet så att vi kunde få vår kvällsouzo. Efter ouzon gick vi till piren för att se hur det gick för bläckfiskfiskarna, och det gick mycket bättre nu än för några dagar sedan, och det var många fler om fiskade kalamari nu.

Ouzo från Naxos i Grekland.

Några av ouzeriorna på hamnpromenaden har fortfarande öppet. Som väl är.

Fiska bläckfisk på Naxos i Grekland.

Stora stim med kalamari lockade många att fiska på piren.

Några timmar senare var det så dags för oss att gå på fest. Alla tjejer var uppklädda, utom Camilla som inte hade några festkläder i packningen. Kvällen började lite stelt, men tog sig allt eftersom klockan tickade på. När Camilla dansade, och tittade ner mot golvet, såg hon många spetsiga skor med höga klackar, och ett par gympadojor. Hennes egna förstås. Vi stannade på festen till strax efter midnatt.

Hur firar man namnsdagar i Grekland?

Fest för Michalis som hade namnsdag idag.

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »