Kalimera Grekland Kreta.

En dag i Knossos och Heraklion på Kreta

Vilken natt vi hade. Sängen var inte den bästa, den var som en stor banan och vi låg i mitten båda två. Ute var det ett satans oväsen, vi sov med öppen dörr, det ska vi inte göra inatt.

När vi skakat av oss natten gick Camilla ner till affären utanför hotellet för att köpa bröd. Den var tyvärr stängd. Camilla ville att vi skulle gå ut och äta frukost, men jag höll inte med, jag ville äta hemma på balkongen. Utsikten var frukostvänlig, tyckte jag.

Vi hade några skorpor i packningen som fick duga som morgonbröd, och vårt medhavda kaffe och kossaost gav oss en bra frukost. Men vi satt inte speciellt bra på balkongen, det fanns nämligen inget bord. Flygplan kom och gick hela tiden, och det var ett fasligt oväsen.

Frukost i Heraklion på Kreta.

Skorpfrukost på balkongen som saknade bord. Men vi var glada ändå.

Jag kollade telefonsvararen efter frukost och såg att jag hade fått tre meddelanden. Två som inget sa och ett från en person som hette Mischa och som ringde från Skattemyndigheten! Jag blev livrädd! Vad har vi gjort!

Efter frukost gick vi ut på stan. Det var otroligt mycket folk i rörelse. Dagens mål var den stora marknaden, arkeologiska museet och Knossos. Marknaden var svår att hitta, Camilla frågade två poliser som visade oss vägen. Snällt. Marknaden var fantastisk! Vilka grönsaker, och troligen var allt producerat på Kreta.

Marknaden i Heraklion på Kreta.

Marknaden i Heraklion.

Efter lite irrande hittade vi busshållplatsen varifrån bussarna till Knossos gick. Camilla köpte bussbiljetter och jag ringde Mischa på Skatteverket. Med darrande röst frågade jag vad han ville. Han sa att jag hade gjort ett konstigt avdrag med mitt pensionssparande, ett avdrag som skulle ha negativ effekt, och sa att han kunde rätta det. Så himla snällt av honom!

Knossos var något av en besvikelse. Vi trodde att det skulle var större, och så var det svårt att förstå allt vi såg. Hade vi gått med en guide skulle det naturligtvis ha varit annorlunda. Vi får läsa på om Knossos när vi kommer hem så fattar vi kanske mer.

Knossos. Heraklion. Kreta.

Del av Knossos.

Sedan tog vi bussen tillbaka till Heraklion och vi styrde stegen till Arkeologiska museet. Det var klart intressantare än Knossos och vi blev oerhört imponerade.

Sedan letade vi efter bra böcker och kartor om Kreta. Kartor hittade vi, men inga bra böcker. Den som såg bäst ut fanns bara på grekiska. Lonely Planet och Rough Guides var alldeles för gamla. Men vi hittade till slut en bok som verkade hyggligt bra.

Efter en lunch, som bestod av gyros, kollade vi hyrbilar. Av de firmor vi pratade med verkade AVIS vara bäst, och dyrast. Men vi fick ett så bra bemötande att vi bestämde oss för dem. Sedan såg vi en utställning om den grekiska konstnären El Greco, och avslutade vårt stadsbesök med en öl på en liten taverna uppe vid marknaden.

Tavernor och restauranger i Heraklion på Kreta.

En av många små tavernor i Heraklion.

Sedan gick vi hem till Hotel Kris. Receptionisten Maria var fortfarande sjuk, men något bättre. Camilla sov en stund, och jag satt på balkongen och kollade inkommande flyg och färjor. När jag såg ner mot hamnen kände jag att jag skulle sakna både hamnar och färjor under vår vistelse på Kreta. Jag älskar att sitta i hamnar och titta på färjor som kommer och går. Men det är väl snart glömt, tänkte jag.

Hamnen i Heraklion på Kreta.

Hamnen i Heraklion. Hejdå alla hamnar och färjor. Snyft!

Guidebok och karta över Kreta.

Innan vi gick ut på kvällen satte vi oss och planerade vår resa runt Kreta.

När vi gick ut var det kallt som tusan. Fick gå hem igen och hämta tröjor. Det var livat värre i Heraklion denna kväll. Mycket folk på tavernor, kaféer, torg och gator. Vi var hungriga och letade länge innan vi hittade en taverna som fick vårt gillande. Till slut satte vi oss där vi hade tagit en öl på eftermiddagen, men där kändes det inte alls bra. Vi gick därifrån fast vi hade fått in brödet. Då kände vi oss duktiga.

Något senare hittade vi en mycket trevliga taverna där vi åt grymt god mat. Jag fick ett nytt anfall av min förkylning. Kändes inte alls bra inför morgondagen då vi skulle hämta vår hyrbil på AVIS. Jag somnade med kläderna på i vår bröllopssäng, och mådde inte alls bra.

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »