Kalimera Grekland Samos.

Resa från Samos till Naxos via Fourni & Ikaria

Förmiddagen ägnade vi åt att säga adjö till alla vi känner. Vemodigt. Men vi kommer tillbaka. Jag har även hunnit med att klippa mig. Hårfrisörskans man satt bredvid och kommenterade hela klippningen. När jag var klar sa han att jag såg 10 år yngre ut. Camilla hade lämnat en man och fått tillbaka en ungdom, sa han. Snällt sagt. :-)

Sen åkte vi med en galen taxichaufför till Vathy, där vi äntrade färjan som skulle ta oss till Naxos. Båtresan från Samos till Naxos var helt perfekt. I stället för de hemska delfinbåtarna åkte vi med en stor färja. Det var en ren njutning. Spegelblankt hav och vackra kuster att vila ögonen på.

Vi gjorde tre stopp innan Naxos: Karlovassi på Samos, Fourni och Ikaria.

Hamnen i Karlovassi på Samos.

Hamnen på Fourni.

På väg till hamnen i Fourni by.

Nästa stopp var Agios Kirikos på Ikaria. Det kändes konstigt att komma till Ikaria för tredje gången på två veckor utan att gå av.

Hamnen i Agios Kirikos på Ikaria.

När vi lämnade Ikaria hade solen gått ner. Det var startskottet för många som skulle till Pireus, sovsäckar rullades ut och luftmadrasser pumpades. Nattinatti. Vi två höll oss vakna ända till Naxos.

När vi kom till Naxos hade två andra färjor precis lämnat hamnen. Vi såg från håll att det var mycket folk i hamnen, och ännu fler blev det när vår färja nästan tömdes på folk. Skulle det stå några rumsuthyrare i hamnen undrade vi? Under låg- och mellansäsong är det krig om kunderna på Naxos, rumsuthyrarna anfaller i flock, pruta behövs inte, det gör rumsuthyrarna åt en.

Nu var det inte tal om att pruta, det stod endast EN (1) rumsuthyrare och väntade. Och vi var hur många som helst som klev av. Det är inte kul att komma fram så här sent utan att ha förbokat rum. Inte under högsäsong. De flesta som klev av stressade in mot centrum.

Vi stannade kvar, runt hörnet såg vi en av våra grekvänner vänta vid sin buss. Han hade inga rum lediga, det visste vi (hade ringt tidigare), i stället erbjöds vi att sova i deras hus någon kilometer utanför "stan". Tack!

Utsikten från detta märkliga boende kan ni se här.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »