Kalimera Grekland Santorini.

Resa från Naxos till Santorini under högsäsong

Vi sov väldigt gott i Renas flickrum. När vi skulle gå ner till Pension Sofi för att tacka Rena dök Renas mamma Sofi upp och bjöd in oss på frukost. En frukost som bestod av kaffe, kaka och glass.

Pension Sofi på Naxos.

Hemma hos Renas mamma Sofi där vi sov denna natt.

Sedan gick vi ner till Pension Sofi där vi träffade Rena och Panos. Här bjöds vi på en andra frukost. Den bestod av kaffe, kex, oliver, tomater och Naxos-ost. Två frukostar som var så långt från de vi brukar äta. :-)

Vi stannade en timme och pratade med Panos och Rena. De hade mycket att berätta. Att det var mycket folk på Naxos hade vi sett med egna ögon, nu fick vi veta att det aldrig tidigare varit så många turister på Naxos som nu. Crazy month, sa Panos hela tiden. Pensionatägarna hade bråda dagar, folk betalade nästan vad som helst för ett rum. Två av deras gäster skulle till Mykonos, Rena ringde 15 olika ställen innan hon fick napp. Pris: 200 € per natt. Ändå sa de ja!

Sedan gick vi en runda längs hamnpromenaden i Naxos stad. Så mycket folk har vi aldrig tidigare sett på Naxos. Det var folk precis överallt. Hittade inte ens någonstans att sitta när vi väntade på båten. Camilla fann ett träd som hon kunde vila i. Aldrig mer att vi åker till Naxos i augusti. Tur att vi bara skulle stanna en natt.

Naxos hamn under högsäsong i augusti.

Camilla hittade ett träd i Naxos stad att vila i.

Färjan (Blue Star Paros) kom i tid. Som alltid. Det vällde av folk. Hur ska alla få plats? Trots att så många gick av var färjan till Santorini nästan full. När vi kom fram till Santorini tömdes vår båt, nya passagerare väntade på kajen. Kön var enorm. När vi gick av möttes vi av ett gigantiskt kaos. Jisses så mycket folk. Vi letade efter Paris och Julia och hade tur att hitta dem i vimlet. Annars hade vi säkert irrat där ännu.

Hamnen på Santorini

Kaos i hamnen på Santorini.

Innan vi åkte till Honeymoon Beach Hotel körde Paris en runda så att vi skulle se hur mycket folk det var på ön. Vi satt chockade i bilen. Helt otroligt. Crazy month, sa Paris, precis som Panos hade sagt på Naxos. När vi sett nog åkte vi till Honeymoon där vi åt lunch och babblade. Härligt att vara tillbaka igen.

Etapp två av vår långa resa var tillända. När vi lämnade Honeymoon i början av juli var stället fullt av Skandinaver, nu var Skandinaverna utbytta mot italienare och greker.

Vi bor som tidigare i en lägenhet i byn Emborio där vi har tre rum och kök till vårt förfogande. Tvättmaskinen har gått varm sedan vi kom. Vilken lyx. Här kan du se utsikten från vårt boende på Santorini.

Nu ska vi stanna på Santorini en dryg vecka innan vi fortsätter vår odyssé i en grekiska övärlden.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »

Naxos på Kalimera » | Santorini på Kalimera »